Reportage

 

Storebror tar över …….

Den årliga höstträffen som genomförs på Brännebrona Flygplats skulle gått av stapeln helgen 18–19 september men flyttades till sista helgen i augusti. Detta p g a att IGG Norge har en jubileumsträff 18–19 september där huvuddelen av IGG Sverige vill deltaga vid.

De flesta kom på fredagen till klubben och campade igång träffen så att säga. Vädret var inte det bästa på lördagen, mulet och tidvis regn. Nu testade några hur högt moln taket låg men de flesta försvann tidvis i dimmolnen redan på 250m.

Då fanns det tid för sedvanlig samvaro med diskussion om teknik och tidigare träffar för att inte tala om alla upplevelser de efor på alla de hang som besöktes. Gubbarna delade glatt med sig av detta till oss som inte har kanske haft möjligheten att åka dit, om man nu bortser ifrån Ålleberg förstås. Tänk om man kunde komma dit, till alperna, Italien eller Tysklands berg och dalar ” Wassercuppe” t ex. Nåväl, nu är vi i Brännebrona med lördagens begivenheter.

Kvällens sittning med sedvanlig grill genomfördes som vanligt. Trotts pandemin gick det att genomföra det hela inomhus (vi var tvungna att vara inne för ute regna det). Som traditionen bjuder så tog, IGG:s kock, Per Takman tag i tillredningen av dennes grupps kulinariska beredning, dvs han lagade mat på både spis och grill med lite tjoppade (hackade) grönsaker som tilltugg.

Söndagen inleddes med bra mycket bättre väder. Strax före tio gick första lyftet upp. Under dagen kom också värmen med tilltagande termik.

DSC_2674.JPG

Ingen stress här inte

Då det var ca 8 piloter som flög samtidigt så var det inte heller någon trängsel eller stress för att få plats bakom Hektor. Några tillbud kunde inte jag uppleva vi hade den dagen utan verksamheten flöt på. Fast Hektor fick senare träda åt sidan p g a ett befarat motor haver vilket senare visa sig stämma. Ett kullager som gav upp var orsaken av ett så kallat ”motorskrammel”.

Gunnars kontroll av ”storebror”

Då fick ”storebror Bidule träda fram i stället för lillebror Bidule”. Gunnar hade tänkt att endast prova bara en gång för sitt första drag med ”storebror” men det blev fler. Både jag och Gunnar blev väl inte förvånade av resultatet för han har flugit maskinen i tomme tidigare så att säga. Den flyger som lillebror trots sin storlek med i både motor och modell. Att då få samma känsla med en kärra bakom d v s jämn flykt, motor orkar samt en fin roderharmoni i även låga farter. Stiget var fint för de var snabbt uppe till runt 400m på kort tid.

Det blev den dagen 48 starter, 35 med Hector och 13 med ”storebror”.

I det hela så blev det väl en förmodad god dag trots helgens väderprognoser.

Nu ser vi fram till nästa år begivenheter och jag hoppas att vi kommande år skall kunna ses på fältet redan i Maj. Lev väl till dess.

Fly safe….

Lennart Sköld

 

Höstlig träff på Brännebrona

Årets sista IGG träff lades på Brännebrona Flygplats. Den skulle bli lite annorlunda i dessa Covid 19 tider.

September är ju också en höstmånad då vädret kan vara lite växlande och svårt bedömt vilket var fallet även detta år. Vid planeringen av träffen försöket dessutom klubben att ta hänsyn till rekommendationerna för spridning av Covid 19. Detta innebar att vi skulle försöka undvika den täta placeringen vid matbordet i samband med den gemensamma måltiden på lördag kvällen. Nu blev det inte något större problem då deltagarna reducerades i antal. Vi gick ca 6 stycken till bords den kvällen men vi hade trevligt ändå.

Vädret på lördagen inleddes med dimmoln med lågt i tak. Takhöjden var ca 200m men den höjde sig långsamt men säkert så runt 1400 på eftermiddagen klarnade det upp. Dessutom kyligt i luften.

En frusen Kjell - Åke

Bogseringen drog igång med Hector och Fredrik som aviatör, en kombination vi alla känner trygghet i. Fint av Rickard Levenstam att ta ett par bogseringar så även du Fredrik fick segla lite.

Rickard med sin Salto

 

Någon exemplarisk termik infann sig inte denna dag men det flygs med riklig entusiasm ändå. Vinden var måttlig men i en riktning som är gynnsam på vårt fält för start och landning.

Då värmen uteblev var kiosken med korven, bullen samt den varma drycken (kaffe) ett välkommet inslag. Redan runt 1930 så går solen ner och höstens attribut påminner oss om årstiden. Dis och kyla kommer krypande vilket man vill eller inte så det är rätt gott att gå inomhus för att ladda om inför nästa dags bravader.

En tidig storaviatör

 

Söndagen inleddes med en repris i väder fenomenet ”låga dimmoln” från lördagen. Denna dag släppte det redan vid 1100 och Fredrik lyckade övertala Hector att genomföra ytterligare några resor. Jag vill minnas att det skulle ha genomförts runt 100 resor den helgen, bra jobbat båda.

Innan packning och hemresa fick gossarna ett antal trevliga lyft så termiken var förmodligen bättre denna dag än i lördags.

Mellan flygningarna diskuterades det som vanligt om nästa säsong, nya modeller, upp kommet behov av flygunderhåll på allt och alla.

Allas förhoppning inför nästa år är väl att rekommendationerna för Covid 19 är helt borta eller åtminstone reducerad avsevärt. Hur som helst är vi aviatörer anpassnings bara, för flyga vill ju.

Till denna träff kom det ungefär 12 flygande entusiaster.

Fly safe, IGG aviatörer och väl mött i anslutning till nästa års IGG träffar.

Lennart Sköld

Brännebrona Flygklubb

 

Se nedan några bilder från Nometräffen 21-23 sep i Norge

Hemresa över Oslofjorden

095E8A3C 5D1C 46F9 B200 87749CDB2A7E

A532330F 3312 4455 AF50 F8933B125DD68C28C995 17C2 4E82 9BF1 6C3F473ECCD6A68A86D3 B441 4B7F 8B76 8AEF940B51CCB1C44D24 B2C1 4221 807F 36196C98CC55F83BE386 3EE8 4C57 BD12 C5A9D56972E2

Trotts detta väderinslag så kom de till Brännebrona nästan hela flygstyrkan med Arne i spetsen för karavanen av husvagnar och husbilar. Jag tror det var rekord i år, 14 stycken. I och med kylan så ville de använda sina EL-patroner för uppvärmning men det ville inte El-centralen, tre proppar fick bytas, vilket i sig inte är något problem. Klubben lärde sig var gränsen för hur mycket vår el central klarar. Gas fick bli medlet för uppvärmning i fortsättningen av husvagnar/ bilar.

Nu till något mer högtflygande avdelning nämligen själva träffen. Redan på fredagen (många kom redan under torsdagen) var faktiskt Sverker först upp efter Hector, där efter kom de i en blandad ordning för lyft fanns dock att få.

Förutom Hector så kom Jörgen med Hector ”2” som, om jag har förstått rätt, tillhört Owe Lissell. Efter en krasch har Jörgen reparerat upp den till en ytterligare god slitvarg för bogsering. Detta känns för mig väldigt trevligt då Owe fortfarande på något sätt är med oss i vår ”IGG familj”.

Lördagen började med mulet väder och lite blåst. Den lilla värmen som fanns skapade trotts det lyft på vissa ställen av fältet och med molnens jämna gråa bakgrund så blev et rätt lyckat. På eftermiddagen kom solen med mer termik, dessutom lade sig vinden mer i banans riktning. Det blev flygningar upp mot 60 min vilket är ett trevligt inslag för de som flyger termik. Under eftermiddagen bogserade Gunnar upp Sverker (Bergfalke) och Frank (MiniMoa) med sin Carbon Cub.

 

 

 

Arbetshästen Hector fick gå till verkstaden efter en del smärre missöden med sporrhjulet och Rickard/ Per fick ta över bogseringen med sin slitvarg, YAK. Bedull och Belanca Decathelon (Gul-Röde) stod i reservdepån under dagen.

På kvällen var det sedvanlig– grilltajm— med spis i klubbstugan. Jag och Gunnar lämnade tidigare än vanligt redan runt 2100. Gunnar har mekjour på pappersbruket och jag var lite för dagen sliten. Fast det var de som var kvar till 0400 på morgonen efter. (imponerande uthållighet)

Kortfattat beskrivet började söndagen med sol och slutade med regn, fast så drastiskt var det nu inte. Visst hade vi soligt på förmiddagen med lyft från och till men blåsten förstörde nog de flesta blåsorna. Fram emot lunch kom den front med regn in som var väntad, så redan runt 1400 började de plocka ihop sina modeller i all hast. Från väster kom nämligen regnet. Lyckligtvis klarade de flesta att plocka isär och lasta i sina fordon innan blötan slog ner.

I det hela var träffen helt i sin ordning för i denna IGG familj finns det en gemenskap som är otroligt stark å fin. Alla som vill deltaga med sina modeller brukar finna sig tillrätta rätt snart. Vi lär oss hela tiden att ordning och säkerhet fungerar längst oavsett storlek och pris på modellen.

Tack för denna gång och väl mött i höst.

Lennart

korvgubben

 

Bild från eventet.   Vädret var utmärkt med en tempratur runt 30 grader hela tiden.  Så gott som molnfritt.  Högsta höjd någon nådde under helgen var ca 1100 meter efter bogsering till 500.  En 8 meters seglare.  Antalet deltagare var något mindre än vad jag hade väntat mig deltagare från Sverige,Tyskland,Schweiz och Tjekien.