Reportage

Bild från eventet.   Vädret var utmärkt med en tempratur runt 30 grader hela tiden.  Så gott som molnfritt.  Högsta höjd någon nådde under helgen var ca 1100 meter efter bogsering till 500.  En 8 meters seglare.  Antalet deltagare var något mindre än vad jag hade väntat mig deltagare från Sverige,Tyskland,Schweiz och Tjekien.

 

 

IGG träff Brännebrona 15-16 juli

Ja då får vi säga att IGG träff nummer två för Brännebrona Flygklubb var avklarad.

Denna gick av stapeln i brinnande semester men var ändå välbesökt av 8 flygare med

familjer.

Denna gången så var kiosk delen skött av Lennart Sköld då vi inte lyckats få tag

på någon annan.

(Gick väl det med!!)

IMG 0285 1

Flygningar blev det!

Trots fint väder var väl termiken ganska osynlig och ville väl vara på annat ställe.

Dock fick Fredrik höjdrekord på dagen med 1029m!

Han hade väl mutat termikgudarna....

Undertecknad flög med Carbon Cub och bogserade mindre seglare och

detta gick lugnt å försiktigt med 60cc Valach.

Sammanlagt 5 bogseringar med Cuben.

Nu ska här tilläggas att på plats var även Fredrik med en 1/4 modell

av sin fars super cub.

Denna innehar en el-motor och även han fick som första

bogsering dra di små segel maskinerna vilket gick perfekt!.

IMG 0289

Fredriks nya ¼ skala el cub

På lördagen flög Daniel med Oracle Pittsen.

Det var lågt och med alla krummelutter som finns på AVA listan.

IMG 0287

                   ORACLE

 
    
  

Lördagskvällen innefattade som vanligt grillning och trevligt

småprat med innehållande ljug och sanningar.

Vi kunde konstatera att vi har haft ett antal trevliga hundar på

plats!

De var ozzy,Ada,Bosse, Tjålle och sverker.

Där di sista två behöver förklaras; Tjålle är en hund och sverker är Sverker.

Fredagen och lördagen var de dagar som var bäst i form utav väder.

Å som vanligt så åkte de flesta hem på söndagen.

Ja utom Lars Lund.

(Han var ute å leta efter sin hund!)

Nej då!..

Jag skojar,,

Han var kvar till Måndags förmiddagen men sen var det tomt!..

På folk alltså.

Å nu är det tomt i skallen också..

På ord!.. Jag får fylla på till nästa gång.

Till sist en liten Tanke!!

"Det var en flygare på Bränne som Termik sig känne!

När han väl i termiken kom opp!

Han sa; Nej jävlar stopp!! Jag känner att till toan jag måst ränne!!...."

 

DSC 2051

Carbon Cub

Vid spakarna /Gunnar Sköld.


  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
 


 

IGG uppstartsmeeting 2017 på Brännebrona flygplats

Så var det dags med 2017 års IGG träffar och uppstarten genomförs på Brännebrona Flygklubbs flygfält.

Vi hade denna träff för ett år sedan då vädret var helt otroligt. Meningen var då som nu att helgen var graverad för detta meeting men alla kom redan under onsdagen för att meterlogerna spådde sommarväder. Alla var lyriska då så några hade förhoppning på en repris detta år.

DSC 2200

Camp läger vid klubben

 

I år var den förutsättningen inte riktigt lika god men hyfsad ändå. Deltagarna började droppa in på torsdag eftermiddag och kväll. Redan på fredagen började det bogseras några enstaka modeller. Termiken infanns väl inte till fullo på fredagen men bra luft trots allt och vinden i banan vilket gynnar bogseringen och landning. Det var NO vind med en hastighet på ca runt 6 m/s.

Redan denna dag infann sig den goda flygandan och gemenskapen som man hittar i IGG Sverige.

lördagen var det bättre förutsättningar för lite termik men risk för nederbörd fanns. Regnskurar kom under senare delen av dagen. Lördagens vind var en repris på fredagens, friskade på något i samband med fronten som sköt över fältet.

 

DSC 2203

 

Det är lämpligt att etablera nya modeller på vårt fält. Det är långt, brett och fritt från mekaniska hinder som kan äventyra en jungfrufärd. Jan Stern prövade sin nya K8A genom att låta Gunnar Sköld trimma modellen efter en oproblematisk start. Denna modell är helt okritisk i sin flykt men lite annorlunda att flyga jämfört med en plast kärra, som Jan är van vid. Nu fick Jan spaka sin kärra under lördagen från bogser start till landning och han var rätt nöjd med sin modell ändå.

När man segelflög mellan de små skurarna återfanns termiken rätt högt upp under förvånansvärt högt placerade moln. Jag tror att man nådde ca 700m med Hektor, som förresten var slitvargen under detta meeting. Daniel spakade Hektor och Fredrik skötte sin Swift vid detta tillfälle.

 

DSC 2237

 

Vår Belanca fick stå i startgroparna som bogser reserv denna gång.

Samkväm under lördagskvällen, som traditionen bjuder, genomfördes med grillning på en helt ny gasolgrill och med spis i klubbstugan. Som en före detta förplägnads instruktör i försvarsmakten och förplägnads Chef imponerade Per Takman på mig med sina kokkunskaper med bl a ett riktigt imponerande förarbete på skärbrädan.  Med sedvanlig samvaro och gemenskap fram till småtimmarna diskuterades det om modellflyg och livet i allmänhet.

Söndagen bjöd på ett fint väder på FM men började övergå till ett mer ihållande regn under EM.

Trotts detta lyckades man boga ett antal resor där termiken återfanns lite högre upp än i fjol. Per Takman och Anders Johansson var väl de som lyckade hitta rätt bra termik där Benny Kjellgren hitta sina ”blåsor” under lördagen. Fredrik gjorde ett antal resor med sin Fox och visade att man inte behöver flyga helt rakt ner för att landa utan genom en planerad flygning med ett antal loopingar, roller och andra konster kan man visa på vad denna pilot och maskin kan klara av. Undrar när han ska köra lite 3D med Swift:en? Å så måste han smörja sina gångjärn på sin maskin för det visslar något oerhört från dem :-).

Reklamsläp

Vid vårt IGG ting i Hallsberg, i fjol, kom frågan upp om reklam släp till IGG Sverige. Jag och Gunnar tog på oss att börja testa då vi hade erfarenhet av tidigare reklamsläp för modeller. Resultatet visades upp för de som var närvarande under söndagen.

Jag hade flugit släpet med Belancan så släpet fungerar bra efter den maskinen men hur skulle det gå efter Hector? Orkar Belancan, jag körde mest på halv gas, så borde det funka bakom Hector.

Fredrik och Daniel provade med Hector och det funkade alldeles utmärkt. Det finns en film på Facebook som Fredrik tog där ni kan kolla in släpet.

Min tanke bakom släpet ska vara enkelhet. Vi använder samma lina som vi bogserar med, släpet ska vara enkelt att reparera och komplettera utan ett antal maskiner mer än en symaskin och duken i fråga. För att inte rigga upp en uppfångnings anordning startar man släpet i samband med markstarten, m a o ”rycker” man upp släpet.

Texten på släpet är ” IGG SVERIGE”. Släpet kan också placeras mellan stolpar som en reklamduk då omständigheterna för luftburen display inte går.

God säkerhet

Ett attribut, förutom den fina gemenskapen i IGG eller kanske ett resultat av den, då man har en hög riskmedvetenhet i samband med vår verksamhet. Vi hjälper varandra, vi stöttar varandra med att upptäcka bristerna innan de orsakar skador. Vi har blivit mer självkritiska och upptäcker själva brister så de kan åtgärdas innan skador uppstår. Detta är riktigt bra för det gäller att förebygga i stället för att återbygga (omhänderta) skador. Vi skapar en säkrar tillvaro på fältet och man har lika kul.

Vilket detta meeting visade då vi inte hade några tillbud.

DSC 2211

Flygsäkerhets koordinator i GUL väst

Tillbud kommer att ske, det är oundvikligt, men man kan eliminera många om man är medveten om att de kan ske och inte ta onödiga risker. Vi har kul ändå, tycker jag.

Tack alla för ett mycket trevligt meeting och välkomna åter i juli.

 

 

Fly safe…..

Lennart Sköld

 

Helgen 10-11 juni var det som bekant dags för årets upplaga av IGG Sveriges träff på Ålleberg. Väderprognoserna inför helgen såg allt annat än muntra ut vilket nog avskräckte en del flygare i år. Men skam den som ger upp. Allt eftersom veckan gick förbättrades utsikterna och på fredagen började regnmolnen skingra sig. Under eftermiddagen sprack det upp mellan molnen och solen visade sig. Själv kom jag till berget vid halv fem tiden och då höll Fredrik, Per och Krister som bäst på att bogsera. Snabbt ihop med grejorna och vips så hann även jag med några drag redan på fredagkvällen. De moln som låg kvar över berget var dock på förädiskt låg höjd så man fick passa sig! 250m och vips var bogsersläpet borta...

P1000943

Per han bara flyger och flyger...

Lördagens väder var mycket bättre. Dagen startade med mulet men framåt lunch skingrades molnen och under eftermiddagen/kvällen var det soligt och fint med stackmoln.

P1010199

Orlice över berget.

Utöver den vanliga uppsättningen "inventarier" i IGG Sverige hade vi besök av våra nordiska grannar. Våra vänner från IGG Finland kom i år med sex man, varav två från Estland. IGG Norge representerades av endast Anders Knutsen, men hans glada humör uppväger å andra sidan det mesta! Totalt så var vi 28st piloter som medverkade på träffen.

Det flögs under hela lördagen nästan fram till middagen. Termiken var stundtals god. I mitt tycke alldeles lagom stark, man fick kämpa lite men gjorde man det så fick man utdelning.

P1010384 32

IGG "in action" på berget.

Daniel hade med sig en ny leksak. En liten röd Pitts som han flög uppvisning med.

P1010131

Daniel hovrar.

P1010382 2

Vi som flyger.

Efter en fin flygdag var det sedan dags för den sedvanliga "banketten" på restaurangen. I år var det ny regi på restaurangen men allt fungerade fint och maten smakade bra. Småtimmarna tillbringades i diverse hytter och vagnar i goda vänners lag.

På söndag var vädret sämre igen. Regnskurarna avlöste varandra varför de flesta valde att packa ihop och dra hemmåt ganska tidigt.

De flesta verkade överens om att vi hade haft en mycket trevlig helg. Det är något visst med "berget"! Vi ses igen nästa år.

P1010416 20b

Hektor släpar och drar.

Starmoen 15-18/9 2016

Det var mycket kollande på väderprognoser i veckan innan det blev bestämt att åka, det såg ju inte lysande ut trots allt.

Vi som drog iväg var Fredrik S, Lasse L, Jörgen D, Anders J, Jörgen H och Ove L. Dessutom kom det 12 kompisar från Norge. Allt ifrån Stavanger, Larvik, Oslo, Trondheim, Gövik mm.

Vi kom dit under torsdagen, en del hann flyga även då i bra väder.

Fredagen blev en mulen historia men varmt och skönt ingen vind, bra himmel att flyga emot.

Dagen avslutades med en trevlig gemensam Tachomiddag som smakade utmärkt.

Lördagen blev en kanondag bara morgondiset lättat, blå himmel, fina moln, ingen vind och bra termik.

Gunnars både bogserare Wilgan och Swisstrainern fick jobba på hårt. Uppvindarna var bra, vissa fick köra med full broms för att ha modellen i sikte.

Ett trevligt återseende var att Oddvar var med, och tog åt sig att köra Wilgan.

Alla var nöjda när vi fick gå och äta en god gemensam Lasagnemiddag som Marlise ordnat till oss.

Sedan vidtog nattsurret en bra stund innan vi landade på kudden.

Söndagen blev lika fin som lördagen lite mindre med molntussar bara. Alla fick flyga så mycket de orkade t. o.m vår Anders tyckte att det räckte.

Vi lyckades klara av närmare 250 bogseringar under träffen.

Hemfärden startade på sena söndags eftermiddagen och gick bra, Anders hade dock en otrevlig upplevelse vid Kongsvinger med en älg. Lyckades turligt nog klara älgen med hjälp av diket, med en trasig spoiler som följd.

Tekniken är inte alltid på vår sida, med olika påföljd, lärdomen blir:

  1. Tag för vana att testa om räckvidden är enligt spec, även om det fungerade senast.
  2. Placera inga magneter till switschar på sändaren, det kan komma fram helt nya felkoder och ge en död radio.
  3. Flyg inte hur fort som helst trots att det är en Acromodell Du flyger.

 

Vi tackar våra kamrater i IGG Norge och kommer gärna tillbaka.