Reportage

IGG uppstartsmeeting 2017 på Brännebrona flygplats

Så var det dags med 2017 års IGG träffar och uppstarten genomförs på Brännebrona Flygklubbs flygfält.

Vi hade denna träff för ett år sedan då vädret var helt otroligt. Meningen var då som nu att helgen var graverad för detta meeting men alla kom redan under onsdagen för att meterlogerna spådde sommarväder. Alla var lyriska då så några hade förhoppning på en repris detta år.

DSC 2200

Camp läger vid klubben

 

I år var den förutsättningen inte riktigt lika god men hyfsad ändå. Deltagarna började droppa in på torsdag eftermiddag och kväll. Redan på fredagen började det bogseras några enstaka modeller. Termiken infanns väl inte till fullo på fredagen men bra luft trots allt och vinden i banan vilket gynnar bogseringen och landning. Det var NO vind med en hastighet på ca runt 6 m/s.

Redan denna dag infann sig den goda flygandan och gemenskapen som man hittar i IGG Sverige.

lördagen var det bättre förutsättningar för lite termik men risk för nederbörd fanns. Regnskurar kom under senare delen av dagen. Lördagens vind var en repris på fredagens, friskade på något i samband med fronten som sköt över fältet.

 

DSC 2203

 

Det är lämpligt att etablera nya modeller på vårt fält. Det är långt, brett och fritt från mekaniska hinder som kan äventyra en jungfrufärd. Jan Stern prövade sin nya K8A genom att låta Gunnar Sköld trimma modellen efter en oproblematisk start. Denna modell är helt okritisk i sin flykt men lite annorlunda att flyga jämfört med en plast kärra, som Jan är van vid. Nu fick Jan spaka sin kärra under lördagen från bogser start till landning och han var rätt nöjd med sin modell ändå.

När man segelflög mellan de små skurarna återfanns termiken rätt högt upp under förvånansvärt högt placerade moln. Jag tror att man nådde ca 700m med Hektor, som förresten var slitvargen under detta meeting. Daniel spakade Hektor och Fredrik skötte sin Swift vid detta tillfälle.

 

DSC 2237

 

Vår Belanca fick stå i startgroparna som bogser reserv denna gång.

Samkväm under lördagskvällen, som traditionen bjuder, genomfördes med grillning på en helt ny gasolgrill och med spis i klubbstugan. Som en före detta förplägnads instruktör i försvarsmakten och förplägnads Chef imponerade Per Takman på mig med sina kokkunskaper med bl a ett riktigt imponerande förarbete på skärbrädan.  Med sedvanlig samvaro och gemenskap fram till småtimmarna diskuterades det om modellflyg och livet i allmänhet.

Söndagen bjöd på ett fint väder på FM men började övergå till ett mer ihållande regn under EM.

Trotts detta lyckades man boga ett antal resor där termiken återfanns lite högre upp än i fjol. Per Takman och Anders Johansson var väl de som lyckade hitta rätt bra termik där Benny Kjellgren hitta sina ”blåsor” under lördagen. Fredrik gjorde ett antal resor med sin Fox och visade att man inte behöver flyga helt rakt ner för att landa utan genom en planerad flygning med ett antal loopingar, roller och andra konster kan man visa på vad denna pilot och maskin kan klara av. Undrar när han ska köra lite 3D med Swift:en? Å så måste han smörja sina gångjärn på sin maskin för det visslar något oerhört från dem :-).

Reklamsläp

Vid vårt IGG ting i Hallsberg, i fjol, kom frågan upp om reklam släp till IGG Sverige. Jag och Gunnar tog på oss att börja testa då vi hade erfarenhet av tidigare reklamsläp för modeller. Resultatet visades upp för de som var närvarande under söndagen.

Jag hade flugit släpet med Belancan så släpet fungerar bra efter den maskinen men hur skulle det gå efter Hector? Orkar Belancan, jag körde mest på halv gas, så borde det funka bakom Hector.

Fredrik och Daniel provade med Hector och det funkade alldeles utmärkt. Det finns en film på Facebook som Fredrik tog där ni kan kolla in släpet.

Min tanke bakom släpet ska vara enkelhet. Vi använder samma lina som vi bogserar med, släpet ska vara enkelt att reparera och komplettera utan ett antal maskiner mer än en symaskin och duken i fråga. För att inte rigga upp en uppfångnings anordning startar man släpet i samband med markstarten, m a o ”rycker” man upp släpet.

Texten på släpet är ” IGG SVERIGE”. Släpet kan också placeras mellan stolpar som en reklamduk då omständigheterna för luftburen display inte går.

God säkerhet

Ett attribut, förutom den fina gemenskapen i IGG eller kanske ett resultat av den, då man har en hög riskmedvetenhet i samband med vår verksamhet. Vi hjälper varandra, vi stöttar varandra med att upptäcka bristerna innan de orsakar skador. Vi har blivit mer självkritiska och upptäcker själva brister så de kan åtgärdas innan skador uppstår. Detta är riktigt bra för det gäller att förebygga i stället för att återbygga (omhänderta) skador. Vi skapar en säkrar tillvaro på fältet och man har lika kul.

Vilket detta meeting visade då vi inte hade några tillbud.

DSC 2211

Flygsäkerhets koordinator i GUL väst

Tillbud kommer att ske, det är oundvikligt, men man kan eliminera många om man är medveten om att de kan ske och inte ta onödiga risker. Vi har kul ändå, tycker jag.

Tack alla för ett mycket trevligt meeting och välkomna åter i juli.

 

 

Fly safe…..

Lennart Sköld

 

Starmoen 15-18/9 2016

Det var mycket kollande på väderprognoser i veckan innan det blev bestämt att åka, det såg ju inte lysande ut trots allt.

Vi som drog iväg var Fredrik S, Lasse L, Jörgen D, Anders J, Jörgen H och Ove L. Dessutom kom det 12 kompisar från Norge. Allt ifrån Stavanger, Larvik, Oslo, Trondheim, Gövik mm.

Vi kom dit under torsdagen, en del hann flyga även då i bra väder.

Fredagen blev en mulen historia men varmt och skönt ingen vind, bra himmel att flyga emot.

Dagen avslutades med en trevlig gemensam Tachomiddag som smakade utmärkt.

Lördagen blev en kanondag bara morgondiset lättat, blå himmel, fina moln, ingen vind och bra termik.

Gunnars både bogserare Wilgan och Swisstrainern fick jobba på hårt. Uppvindarna var bra, vissa fick köra med full broms för att ha modellen i sikte.

Ett trevligt återseende var att Oddvar var med, och tog åt sig att köra Wilgan.

Alla var nöjda när vi fick gå och äta en god gemensam Lasagnemiddag som Marlise ordnat till oss.

Sedan vidtog nattsurret en bra stund innan vi landade på kudden.

Söndagen blev lika fin som lördagen lite mindre med molntussar bara. Alla fick flyga så mycket de orkade t. o.m vår Anders tyckte att det räckte.

Vi lyckades klara av närmare 250 bogseringar under träffen.

Hemfärden startade på sena söndags eftermiddagen och gick bra, Anders hade dock en otrevlig upplevelse vid Kongsvinger med en älg. Lyckades turligt nog klara älgen med hjälp av diket, med en trasig spoiler som följd.

Tekniken är inte alltid på vår sida, med olika påföljd, lärdomen blir:

  1. Tag för vana att testa om räckvidden är enligt spec, även om det fungerade senast.
  2. Placera inga magneter till switschar på sändaren, det kan komma fram helt nya felkoder och ge en död radio.
  3. Flyg inte hur fort som helst trots att det är en Acromodell Du flyger.

 

Vi tackar våra kamrater i IGG Norge och kommer gärna tillbaka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Året för IGG Sverige kunde inte ha börjat bättre. Strålande solsken och svaga vindar bjöds det på för dem som tagit sig till Brännebrona flygplats för årets första träff. Trots att träffen officiellt startade först på lördagen var många IGG:are med familjer på plats redan på torsdagen. Det flögs friskt alla dagar.

P1100225

Termiken var stundtals stark och många förnöjda tillrop kunde höras från dem som flög. Ett lite jobbigt dis på den blå himlen var det enda som satte höjdbegränsningen.

Våra vänner fåglarna var också med och njöt av uppvindarna. Vi flög tillsammans med både Vråkar, Havsörnar och en Trana. Ofta kurvade modeller och fåglar i samma blåsa.

P1100226

Som vanligt när IGG träffas var de sociala aktiviteterna också av det bättre slaget med sedvanlig grillning kvällstid med en rejäl sittning på lördagskvällen.

IMG 0026 1024

IMG 0027 1024

Efter en sådan här helg fullmatad med perfekt termikflyg står man sig ett tag.

Ett stort tack till arrangörerna bröderna Sköld med flera i Brännebrona flygklubb som med sitt arbete lagt grunden för denna fina träff.

                                 Dala Järna 2016

 

Vi blev bara 7 piloter eftersom att väderutsikterna inte var de allra bästa inför helgen och en del hade andra saker för sig. Men vi som kom hade en fin helg. Ingen trängsel alla fick flyga som de ville, och Fredrik han var snäll och släpade med Hektorn så att han nog fick svetsa lite när han kom hem. Damerna som var med hade eget program så de inte hade långsamt.

 

Nya fina grillkåtan

 

 

Premiärdags för Daniel

 

 

 

 

 

Och sen hungriga igen

DSC 0711

Lunch för oss i Hanstholm

DSC 0708

 Frisk Nord-Väst vind.

DSC 0713

Redo för utkast på Pynten.

DSC 0709

Så här glad blir man när man slipper jobba.