Reportage

Christer K drar flaggan i topp på ett soligt Vängsö 7-8/5 2011

 

Vängsö visade sig vara ett fint ställe att ha en träff på. Fanns allt man kan behöva, till och med en verkstad fanns att tillgå.

Ett 20 tal piloter tog tillfället att få luft under vingarna.

Lördagen bjöd på lite sval vind men sol hela dagen, bra flygväder.

Söndagen blev ännu bättre, med lite vind och betydligt varmare och bra termik.

 

 

Ulf A:s nya Cub hade bogserpremiär med Daniel som pilot

 

 

 

DLE 111:an i nosen gick väldigt fint.

 

 

Bra camping med El, toa, duschar, och många rum att hyra finns det,

 

 

Ett 80 tal släp gjordes under helgen, alla hade möjlighet att flyga så mycket de ville.

Inga problem att flyga tillsammans med fullskalaflyget, eftersom att fältet är stort.

 

 

Janne S blir uppdragen av Daniel

 

 

Som vanligt så slog hungern till framåt kvällen, stor altan och samlingsrum med kök finns att tillgå.

 

 

Arne hade gått fyllt 60 år i smyg, men vi håller reda på alla, så han uppvaktades med blomma, pengar och en flaska "stärkande".

 

Vi hade också anledning att hurra för Ulf, som ligger 10 år efter.

Till sist passar vi på att tacka Ulf och Christer som arrangerade den trevliga träffen, vi återkommer gärna.

Också fullskalafolket önskade oss välkomna åter, och vår aktivitet var uppskattad.

 

/ove

Hej alla IGG:are

Som många vet bestämde jag mig för att genomföra en spontan bogserträff på Vängsö flygfält i Östra Sörmland. Gjorde ut ett massutskick via mail att detta skulle ske på Söndag den 17 April.

Jag kom dit Lördag eftermiddag och blev varmt välkommen av Klaus och hans fru.

Mycket bra faciliteter med husvagnsuppställning med el och allt därtill. Dusch & Toalett och Kök.

Började snabbt att packa upp Bellancan som jag sen förvarade i "Lillhangaren" som som Christer sa.
Bar in Swift:n omonterad i hangaren för att bli ihopsatt på Söndag morgon.

Söndag morgon började med fint soligt väder och mitt på dagen hade vi nog runt 17 grader varmt med en stadig västvind runt 7-8 s/m.

Vi som var där var Christer K, Göran Jonsson från Västerås, Christer Eidebo med fru, Frédéric Holmström och jag.

Efter den nionde bogseringen märkte vi ett fel på vänster höjdroder på Bellanca:n, servot nollställde sig inte efter spaken på radion. Vi beslöt då att inte äventyra modellen med fler flygningar. Förmodligen något med elektroniken men har nu beställt nya servon från Autopartner.

Sammanfattningsvis kan man säga att fältet ar optimalt med enorma ytor och ingen turbulens "What so ever" och du kan landa i princip var du vill, slat mark nästan overallt.

Vid pennan,

Jörgen Holmström.

Har nu börjat med att göra om Christer Källroos bogserkärra.
Det är en Super Cub från The World Models.
Spännvidd: 3580 mm
Längd: 2310 mm
Vikt flygklar: 13 KG

Modellen skall få ny klädsel i form av Solartex som skall sen lackeras hos min lokala lackeringsfirma. Nya roderhorn, roderlänkar, rodergångjärn.
Sidorodret skall få ett vajersysytem istället för ett fast servo där bak som tidigare.

Till klaffarna skall jag montera riktiga klaffgångjärn

Som motoralternativ ersätts MVVS 110 cc med en Zenoah ZG 80 PCI, en tvåcylindrig boxer på 80 cc med elektronisk tändsystem. propeller alternativ 2-blad 26 x 12 , 3 blad 22x12, 23x12.
All elektronik och länkage är nedmonterat.

Klädsel är borttagen på kropp,stabbe,fena,höjd och sidoroder, sliparbetet att ta bort mest möjliga gammal oracover har börjat.

Naken vinge, här skall framkantens balsaflak, över/undersida ersättas med 1 mm plywood.

1 mm plywood till vingens framkant.

En lucka skall tillverkas, lättare att komma åt vingskruvar och kablar från insidan.

Solartex och en killswitsch från EMCOTEC som fungerar bra och är enkel att konfigurera.

Paket med massa tillbehör från Gromotec i Tyskland kom idag.

Multiplex monterad i vingroten.Vingmuttrar monterade.

En liten vagga till tankmontering

Höjd & sidoroder skall nu få sin beklädnad.

Idag kom motorn. "ein schmuckstuck" som tysken säger.

Inann lackering skyddar jag servokablar med en liten servolucka.

Pingångjärn i Skevrodren

Riktiga klaffgångjärn till klaffar, detta för att få en bättre verkan i och med att det blir en luftspalt
mellan vinge och klaff.


Några detaljer gjorda till luckan.

Tanken på plats.

 

Sidoroder med vajer. Fästena för PB lipoaccar i botten.


PB fastsatt med bitar av tygonslang mot vibrationer.

Helgen 16-17 April är det dags för lackering hos Högbergs i Skene.

 

Fortsättning följer.

Hälsn/Jörgen Holmström

2012-11-17 Det värsta har hänt, jag har fått epoxiallergi så här tar det slut med detta jobb.

 

2012-10-03DUO JOBBET KOMMER SNART ATT FORTSÄTTA. MEN ÖVERGÅR TILL FORUMET.

2012-06-01 DUO JOBBET LIGGER NERE TILLS FLYGSÄSONGEN ÄR ÖVER.

2012-02-16 DUO JOBBET LIGGER NERE TILLS KA6CR BYGGET ÄR KLART.

 

 

Har köpt Arne:s då fina och nu inte så fina Duo Discus på 5.33 meter ifrån Vagenknecht, för en väldigt liten peng.

Tänkte visa ett planerat 1 års projekt att reparera en totalkvaddad glasfiberkärra.

Lite bilder på vraket.

Först det som är kvar av nosen, redan påbörjad grovrätning av den.

Främre undersida av kroppen: Man ser tydligt att hela mittskarven även har spruckit

Främre ovan sida av kroppen: Hmmm, knäckt på ett flertal ställen.

Bygg dag 1. 20110329

Jag har rensat modellen på allt som fanns i den, borrat ur noskopplingen (såg ut som en banan) tagit bort kablar, och sidroder linkage.

Det man skall tänka på när man har en kvaddad glasfiberkärra, är att allt går att laga, det handlar bara om tid, pengar och kunskap. Så! man får själv göra en uppskattning om det lönar sig att laga. Ni kommer att se att denna kärra är på gränsen, om man skall laga den eller inte, och! ge inte upp hoppet på er älsklings kärra, om den har gått i backen.

Först en liten skade rapport.

Kroppen: Nosen av vid främre sittbrunn, noskonen i princip inget kvar att laga. Mellan främre sittbrunn och bakre sittbrunn, så är kroppen sprucken i skarven på undersidan, helt sprucken på 2 ställen till och ca: 8 ställen till innan framkanten på vingen börjar. I princip helt av bakom vingen. Helt av vid främre fenroten.

Huven: Finns ej mer!!!! Bara en del av själva huvsargen.

Höger vinge: Hel, smärre små intryckningar.

Vänster vinge: Av där skevrodret börjar, mer om det senare.

Stabbe: Ingen skada

Sidroder: Ingen skada

Som jag sa tidigare, så är denna kärra på gränsen att kunnas lagas på ett snyggt och viktmässigt korrekt sätt. Men jag har tänkt att max viktökning skall bli mellan 500-800 gram. Och det får man se som acceptabelt på en så stor kärra, som har så omfatande skador. En bidragande orsak till att viktökningen inte blir så stor, är att normalt så har denna kärra en homogen metall balk i mitten som uppskattningsvis väger ca 1 kg. Jag tänkte byta den emot ett kolfiber rör, som kanske väger ca: 250 gram.

Det första som jag har gjort är att jag kontaktat Vagenknecht där kärran kommer ifrån, och se om jag kan få tag i en ny huv. Huvar är bland de svåraste som man kan ge sig på, när det gäller att reparera dessa. Så kan man, skall man först försöka få tag i en ny, så kan man lättare få till främre delen av kroppens reparation mycket lättare. Framför allt, om som i mitt fall, kroppen är så förstörd och demolerad. Så nu inväntar jag svar ifrån tillverkaren, och det går inte så snabbt. 3 mail på 2 veckor och inget svar, Suck!!!!

Ps: Om bilderna ser lite röriga ut, beror det på att mitt hobbyrum var byggt för att bygga normala modellflygplan och inte på att jag skulle hålla på med storskala.

Bygg dag 2. 20110330

Hur börjar man då! Självklart är det till varje enskilt fall som man får kika på hur det bästa sättet att börja på. I detta fall börjar man att staga upp kroppen så mycket som möjligt. Först la jag ett lager ca: 180g twillväv på insidan bakom vingen.

Sedan fortsatte jag med den större skadan framför vingen på undersidan av kroppen. Det första man gör att att försöka rätta till de spruckna områdena, så att de ligger rätt och inte har förskjutits som det nästan alltid gör, efter en så kraftig krasch.

Skadan från insidan.

För det mesta måste man slipa upp skadan så delarna kan komma på rätt nivå med varandra.

Eftersom även hela undre skarven spruckit upp, så börjar jag att limma fast den igen med epoxi. Jag använder bara L285 med olika härdartyper.

Om ni inte redan visste det, så är det lätt att ta reda på hur många lager och vilken sort glasfiberväv som använts i bygget ifrån början. Ta bara en liten lös bit någonstans ifrån som i detta fall kroppen, och elda försiktigt på den. OBS! det brinner som fasiken så gör det ute.

4 lager med glasfiberväv av olika sorter både plain och förmodligen twill. Mer om material senare. Imorgon har epoxin torkat, så då är det dax att lägga på ett första lager på insidan.

Kommentar: Ingen twillväv har jag konstaterat efter nogrannare undersökning, bara ren plain väv som lagts i 45 grader längs kroppsidan utom det yttersta finare och tunnare väven emot färgen/gelcoten. Plainväv är mycket billigare än twillväv, men har svårare att forma sig om man har komplicerade former, därför har man som i detta fallet använt sig av en tunnare plain väv, och istället använt 4 lager. Det här med vilken väv man skall använda och i vilken riktning man lägger den är en hel vetenskap, det är så många faktorer som spelar in, inte minst kostnaden. Så den går jag inte djupare in på, utan ni får läsa om det på nätet, finns massor om det.

Bygg dag 3. 20110331

Första lagret med väv på botten är nu på plats, den skall i första hand bara vara som en förstärkning och som en grund för vidare reparation. Nedanstående bild visar vart jag lagt väven, GUL Markering, den RÖDA pilarna visar ställen som jag inte kan göra något åt ännu, måste få en ny huvram först, som skall användas som mall för att få rätt form och passning. Detsamma gäller nosen som skall sättas på plats. Inget svar ifrån Vagenknecht ännu. Eftersom kroppen är tillverkad 2002 så kan de nya huvarna till Duo Discusen (Nya kärror numera med helglasade vingar) eventuellt vara gjutna av en ny kroppsform. Reservplanen är att åka till min och allas kända kompis Crister Källroos, som har den nya Duo Discusen med glasfibervingar, och testa hans huv på mitt vrak. Passar den så är det bara att beställa en ny.

Under väntan på en ny huv, så visar jag lite av det jag använder till att jobba med. Det viktigaste är självklart epoxin, jag har provat en hel del olika men har fastnat för den "riktiga flygtillverknings godkända" epoxyn L285. Till den använder jag härdare H285 som ger en geltid på ca 20-30 minuter vid ca:20 grader. Det är viktigt det där med temperaturen, ibland har jag ca: 24 grader i min bygglokal, då får jag bara en geltid på 10 minuter. Geltid är den tid som du kan använda epoxin för att väta glasfiberväven, så fort epoxin gelar (blir lite geleaktig i konsistensen) så går den inte att använda till att väta glasfibern. Väta är bara ett utryck för att få in epoxin ordentligt i väven. Grundregeln är att man skall ha så lite epoxy som möjligt i väven, men samtidigt inte så lite att den inte blir helt mättad, om man skall uppnå maximal styrka. Om jag har större arbeten som tar längre tid att plasta, så byter jag till en annan härdare som ger längre geltid.

Ett av de svåraste momenten är att veta hur mycket epoxy som går åt, man har i princip ingen tid till att blanda till mera under arbetets gång. För mycket epoxy ger ett kostbart onödigt spill i längden, framför allt när man som i mitt fall måste "plasta" ett otaliga gånger. Som en riktlinje kan jag ge exempel på det enda lager väv från ovan bilden, som är ca: 5dm2 men som samtidigt ligger in, och uppvikt på de 2 huvudbalks och hjulhus spantet (lite mer åtgång än normalt) och vävtypen är en 180 grams twillväv (Olika vävar ger verkligen olika åtgång) Jag blandade till 56 gram epoxy, och fick kvar ca:10 gram, dessutom så duttar man med ett mjukt papper efter man vätt färdigt för att få bort överflödig epoxi. Så uppskattningsvis har ca:40 gram epoxy gått åt, En annan sak är att man alltid sparar burken/koppen man blandat i för att se om epoxin härdat ok.

Det som går åt mest! är penslar i olika storlekar, och det är faktiskt en av de största utgifterna. Så man passar på att köpa storpack när man kommer över det. En riktigt bra våg är ett måste, den skall kunna mäta med en 10 del grams nogrannhet. Tips på detta är Julas våg för flugfiske, hittar den inte på webben, men finns förmodligen kvar. Annars har Carbix både bra vågar (har en själv därifrån) och allt annat man behöver.

Bra att ha saker vid arbetet är: En riktig glasfibersax, en rullkniv (oslagbar när man skall "klippa" ut bitar av glasfibeväv) min ifrån Claes Ohlsson, muggar och skedar att blanda epoxy med, och skyddshandskar, det är ett väldigt färligt ämne epoxi och kan framkalla allergier långt fram i tiden, så använd alltid handskar, mina av latex ifrån Claes ohlsson. Finns lite om detta på nätet, där man även har konstaterat att man borde använda nitril handskar istället. Övriga saker som kan vara bra att ha: Gladpack, bakplåtspapper, och alla andra saker som kan komma till användning som, kolfiber rowing, bommulsflock, microballonger (ifrån Biltema, billigt) osv.

Om ni tycker att det händer lite för mycket och för snabbt på webben, med tanke på att epoxyn skall hinna torka, så kan jag bara säga att jag kör en plastning på kvällen och en på morgonen, på det sättet sparar jag en dag hela tiden.

Jag har bestämt att besöka Herr Källroos imorgon, och jag skall få låna hela hans Duo Discus kropp, det kommer att förenkla mitt arbete. Så under tiden det skall bli en ny dag, så börjar jag fundera på hur fenan skall komma på plats. Problemet är att få den i rätt vinkel, kanske inte så mycket i sidled, men vinkeln som påverkar stabben kan ställa till det ordentligt, eftersom den har en T-stabbe blir ett litet vinkelfel i sammanfogningen ett väldigt stort på stabbens anfallsvinkel. Tänkte använda Christers kärra som mall, om kropparna är likadana. När det gäller sammanfogningen är det lite klurigt, här kan jag inte lägga någon glasfiber på insidan innan. När man normalt lagar en skada i glasfiber, så har man en laskning på 1:40, det betyder i deta fall att jag måste fasa både kroppen och fenbiten ca: 40 mm för att få tillbaks samma styrka som innan. Det är omöjligt att göra såna fasningar i ett så tunt material. Lösningen att få ihop delarna ligger redan på bordet, påbörjad men ej klar ännu.

Bygg dag 4. 20110401

Så var man då äntligen klar med kärran, ganska snyggt resultat på den korta tid.

hehe. det är ju ändå första April.

Provade Källroos huv, och den passar faktiskt som smäcket. Så nu är det bara att beställa hem en ny, tur att den passade för det verkar ta lång tid för Vagenknecht att besvara frågor och inte beställningar. Bra för er som tänkt beställa därifrån att veta. Huven är beställd ifrån tillverkaren idag den 1/4 2011, nu skall vi se hur lång tid det tar.

Och så en liten glimt av en Clipped Wing Cub, från Airworld som är helt "nybyggd" (den är ju i princip färdig redan när man får den), inte ens provflugen ännu, men som skall vara bogserkärra på Vängsö, är det tänkt, och som ni märker hänger den i taket, för min bygglokal som jag sagt förut, hänger inte med i mina flygplans storlek. Om den funkar bra så blir det nog en al'a Jörgen renovering till nästa vinter (om den fortfarande är hel)

20110405 Inget svar ifrån Vagenknecht ännu. Tar en paus och fixar till mina andra flygetyg att vara klara inför säsongsstarten. VÅREN är här!!!! Äntligen.

20110406 Äntligen svar ifrån Vagenknecht, nu väntar jag bara på betalningsinstruktioner. Fick även hem den nya vingbalken i kolfiber ifrån FULL KONTROLL, 2 dagar efter beställning, det är service det. Balken väger endast 60 gram, men den skall förstärkas i mitten så vikten hamnar nog närmare 150 gram när den är klar, men det är betydligt mindre än de ca: 1150 gram som originalets stålbalk väger. dessutom så passar den som smäcket direkt, måste bara kapas ca: 50mm.

Jag fortsätter med att försöka få dit fenan, jag har gjort en passbit av polyruetan och med 2 lager kolfiberväv på bägge sidorna, blir urstarkt och lätt (23gram) den är 25 cm lång och kommer att förstärka lagningen, samtidigt som jag kan passa in fenan i rätt läge. Undersidan på kroppen är helt rak, (kontrollerade med Cristers kärra) att den kommer i 90 grader kontrollerar jag med hjälp av vingbalken, som väger in kroppen horisontellt. Att den hamnar i linje med mitten av kroppen, mäter jag in med hjälp av mittlinjen och att kroppens sidor följs lika på bägge sidor.

Jag hade helst velat ha passbiten på andra ledden, men det omöjlig gjordes av att den inte skulle passa in under fenan. Jag börjar med att "plasta" fast passbiten i kroppen med en blandning av epoxy blandat med bomullsflock för att öka styrkan på epoxyn, som ett slags bindemedel. Om man vill öka styrkan ytterligare kan man klippa ca: 5mm glasfiber eller kolfiber strån och blanda in i epoxyn, men i detta fallet kommer det inte att göras. Blandningen för den första delen i jobbet är bara på 5 gram epyxy (då krävs det en bra våg) den blandningen tillsattes rätt mycket bomullsflock tills blandningen blev rätt tjock, jag satte dit små "klickar" av den på några ställen så passbiten skulle fixeras på rätt ställe i kroppsdelen först. I morgon skall den plastas dit helt, efter att fenbiten finpassats in först. (Kommentar, blev inget med detta, då jag väntar med det till nosen är klar).

Skall även passa på att varna för att slipa i glasfiber speciellt kolfiber, använd skyddsmask och utsug om ni har tillgång till det. Själv har jag satt en fläkt i väggen som suger ut luft ifrån lokalen, och jag använder alltid en dammsugare som kopplas till slipmaskinen. Dessutom så skall ni använda heltäckande kläder om ni inte vill ligga och klia er hela natten.

20110418. Äntligen en faktura ifrån Vagenknecht. Betalade direkt, så nu är det bara att vänta igen. 3 veckors leveranstid, har de lovat, så nu får jag vänta igen, börjar bli bra på det.

20110613. Huven äntligen hemma, kollar passningen, men inte riktigt så bra som med Christers huv. Men med lite spackel så blir det nog bra. Passar in noskonen med huven, lägger ett lager med 200g twillväv på insidan, på med massor av tejp, så är det bara att vänta tills det har torkat.

20110615 Har nu lagt på ett lager med 200 grams twillväv på insida av hela nosen, har självklart fått lägga på väv i flera omgångar med ca 2 cm överlappning, då det är omöjligt att få väven att täcka på en gång, det är vädigt trångt att "plasta" i nosen fast det är en stor kärra.

Har även börjat att slipa alla skadorna på utsidan, för att sedan lägga på väv. Det är här som man börjar förstå att det är viktigt att ha en lite tjockare väv eller 2 lager av ett tunnare på insidan först, man skall försöka få en fasning på ca 20-30mm på varje sida om skadan. Normalt är det 1/40 som gäller , men med en tjocklek av bara ca 0,7-1.0 mm på kroppen så är det omöjligt att få till den fasningen, därav så lägger man ett lager på insidan och kan på så sätt minska fasningen.

alt

alt

alt

20110620 Slipningen klar och det är dags att börja lägga på de första lagren på utsidan, här använder jag mig av en 100 grams  Twillväv.

alt

alt

första lagren på ena sidan pålagd:

alt

Som man märker så grovklipper jag bara väven och lägger på den, plastar där det är slipat. Sedan är det bara att slipa försiktigt så man får det så jämnt som möjligt utan att slipa i själva skadan, självklart råkar man slipa lite för mycket ibland, då är det bara att lägga på ett lager till om det inte bygger för mycket. Minst 2 lager 100 grams väv skall på.

De sista ojämnheterna spacklar man upp med plast och microballonger. Nu har man ett par veckors jobb med detta (eller månader).

Kan inte låta bli att visa den första bilden av nosen, kanske blir en Duo Discus så småningom.

alt

20110726. Har jobbat en hel del med inpassningen med huven, och det har tagit mer tid än vad jag tänkt mig. Semestertiderna har även sinkat mig en hel del.

Dessvärre passade den nya huven sämre än vad jag trodde från början. Så jag har fått slipa ner hela huvsargen, och flyttat hålen i upphängningen ca: 1mm. Det har medfört en hel del merjobb.

Dessutom så påverkade attentaten i Norge mig väldigt mycket, framförallt att jag har flera Norska arbetskamrater, och att jag känner en väldigt stark avsky emot det som har har hänt. Jag önskar att alla inom IGG tar fullständigt avstånd för dessa illdåd som skett i Norge.Cry

 

 Men nu har jag kommit så långt att jag limmat fast nya huvlås "fästen" efter att fått tillverka en ny, av de tre huvlåsen som saknades av en 5mm vagnsbult.

Kommer nu att gjuta en ny huvsarg i etapper.

Bilder kommer snart, hur det ser ut idag.

20110812. Gjutningen av huvsargen påbörjad, "smörjan" består av epoxi - vitfärg - bomullsflock. Man får gjuta den i etapper.

Måste påpeka att gjuta en ny huvsarg ej var helt nödvändigt, om man hade bråttom att få upp kärran igen, men nu har jag ju tid till att testa fram en bra arbetsmetod för detta jobb.

Man får se det som ett terapi arbete.

alt

alt

alt

Kommer väl ta någon månad att hålla på med det här. Skall grovslipas in och finjusteras när hela sargen är gjuten.

Återkommer med mer bilder när jag börjar bli färdig med detta tidsödande jobb.

20110902 Har Spacklat - slipat spacklat - slipat osv. i snart 2 veckor. Hittade ett faktiskt riktigt bra och billigt epoxi spackel på Biltema, ( Epoxi Filler 1Kg ) nackdelen är att det tar ca 2 dygn innan man kan slipa den på ett ok sätt.

Så jag blev lite rastlös, av att behöva vänta så länge mellans spacklingarna. Så eftersom året lider mot sitt slut, och "CUB:en" skulle dukas om med oratex, om den var hel efter säsongen, så beslutade jag mig för att jobba med den samtidigt som DUO projektet, så jag inte fick ett nervöst sammanbrott, över att behöva vänta så mycket på spacklingen.

Så nu kör jag dubbelt jobb, men CUB:en skall göras färdigt så snabbt det går. Vill att den skall bli färdig på någon månad, så jag kan ut och träningsflyga med den under hela året. ( Faktiskt är det så att den är hur rolig som helst att flyga, och jag som nybörjare behöver träna väldigt mycket, så småning om så kanske jag kan lära mig att bogsera med den som Daniel får göra i dagsläget ). Nu kommer inte CUB renoveringen att utmynna i en CUB igen utan en helt annan kärra.  För nackdelen med den är att om det inte blåser  4-6 m/s så är den hopplös att landa med, den bara flyter ut. Så det blir en enkel konvertering till en annan liknande kärra istället, för att mer passa som bogserkärra.

Lägger väl ut en bild på hur det ser ut med jobbet på DUO:n, så länge.

alt

 

20110921. Kanske måste skriva lite om hur det går just nu. DUO:n är flyttad till ett annat rum, tills "CUB:en" är klar, och som alltid med mig, så blir det mer jobb än jag tänkt mig. Så ingett nytt på DUO:n ännu. Men det går sakta men säkert framåt med restaureringan av CUB:en.  Missar höstträffen i Brännebrona i år, blir lite mycket efter Norge resan till Starmoen, som var ett fantastiskt ställe, kul var det att starta ifrån asfalt med ASG29:an.

Ett av mina problem med omdukningen av "CUB:en" är att jag ville förstärka dukningen med "sick sack" band på en del ställen, men har haft svårt att hitta någon sax i mitt prisläge. Men nu såg jag att IKEA hade ett set med 2 saxar, varav en som sick sack sax, för 39:-, så det får bli en tur dit, för att testa om den duger, kan vara ett tips för er som letar efter något liknande.

Kul är det iallafall att få lukta polerlack igen, och Solartex som jag inte använt förut, är ett fantastiskt dukningsmaterial, lätt att applicera och det blir snyggt direkt.

Har inte tänkt att skriva om CUB renoveringen, utan det finns ju redan en artikel om detta, så ni får ge er till tåls tills jag är färdig med den. Så fortsätter jag med DUO jobbet när den är färdig.

 

20120107. GOTT NYTT ÅR alla modellflygvänner. Börjar nu skönja slutet av CUB renoveringen. Är lite radiotrimning och småjobb kvar innan motorn skall provköras med de nya dämparna. Sedan är det bara vänta på flygväder. Återkommer kanske med lite bilder m.m.

DUO:on kommer förmodligen få ligga på hyllan tills i sommar, då tomten (något försenad) kommer med en liten julklapp till mig, som jag gärna vill bli klar med till våren.

 20120108  Testkörning av "CUB":ens gamla DLE111 motor, i den nya tappningen av bogserkärran.

alt           

alt 

"Kärran" eller vad det nu blev för något, är omdukad med Solartex, och lackerad med bilfärg (av Jorma). Klaffar är nu installerade och en ny motorkåpa som skall ge bättre kylning av motorn, nya 75mm Krumscheid dämpare. Ny 3 bladig 25*12 propeller. Landstället är modifierat, och en hel del andra förbättringar.

Iallafall så uppskattade jag motorljudet till hälften ifrån vad det har varit.

Nu återstår bara provflygningen, så det är bara att vänta på rätt tillfälle. 

  

Hälsningar

 // Uffe

 

************************************************

Inköpställen. www.carbix.se det mesta som man kan behöva.

Epoxyn kommer ifrån www.emc-vega.de, har också riktigt bra glasfiberkvaliteer.

På Biltema köper jag microballonger, aluminiumrullar till att arbeta in epoxyn på stora områden, och förbrukningsvaror.

På Claes Ohlsson köper jag små minirullar med skumplast roller på, för samma jobb som aluminium rollern gör. Men dessa suger upp en del överskotts epoxy och de formar sig efter underlaget, om man har svårare ställen att jobba på. Nackdelen är att de bara håller i 5 minuter innan skumplasten börjar expandera. Letar fortfarande efter bättre och billigare rollers.

 

Nuvarande vikter. Kroppen: 2150gram Fenbiten: 280gram Noskonen: 210gram Totalt: 2640gram för kroppen.

Och så lite reklam för modellflyget i Sörmland.

Besök gärna Östra Sörmlands Flygklubb Modellsektionen som officiellt bildades igår den 30\3-2011. Hemsidan till modellsektionen: http://www.osmfk.se