Reportage

Starmoen 15-18/9 2016

Det var mycket kollande på väderprognoser i veckan innan det blev bestämt att åka, det såg ju inte lysande ut trots allt.

Vi som drog iväg var Fredrik S, Lasse L, Jörgen D, Anders J, Jörgen H och Ove L. Dessutom kom det 12 kompisar från Norge. Allt ifrån Stavanger, Larvik, Oslo, Trondheim, Gövik mm.

Vi kom dit under torsdagen, en del hann flyga även då i bra väder.

Fredagen blev en mulen historia men varmt och skönt ingen vind, bra himmel att flyga emot.

Dagen avslutades med en trevlig gemensam Tachomiddag som smakade utmärkt.

Lördagen blev en kanondag bara morgondiset lättat, blå himmel, fina moln, ingen vind och bra termik.

Gunnars både bogserare Wilgan och Swisstrainern fick jobba på hårt. Uppvindarna var bra, vissa fick köra med full broms för att ha modellen i sikte.

Ett trevligt återseende var att Oddvar var med, och tog åt sig att köra Wilgan.

Alla var nöjda när vi fick gå och äta en god gemensam Lasagnemiddag som Marlise ordnat till oss.

Sedan vidtog nattsurret en bra stund innan vi landade på kudden.

Söndagen blev lika fin som lördagen lite mindre med molntussar bara. Alla fick flyga så mycket de orkade t. o.m vår Anders tyckte att det räckte.

Vi lyckades klara av närmare 250 bogseringar under träffen.

Hemfärden startade på sena söndags eftermiddagen och gick bra, Anders hade dock en otrevlig upplevelse vid Kongsvinger med en älg. Lyckades turligt nog klara älgen med hjälp av diket, med en trasig spoiler som följd.

Tekniken är inte alltid på vår sida, med olika påföljd, lärdomen blir:

  1. Tag för vana att testa om räckvidden är enligt spec, även om det fungerade senast.
  2. Placera inga magneter till switschar på sändaren, det kan komma fram helt nya felkoder och ge en död radio.
  3. Flyg inte hur fort som helst trots att det är en Acromodell Du flyger.

 

Vi tackar våra kamrater i IGG Norge och kommer gärna tillbaka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Dala Järna 2016

 

Vi blev bara 7 piloter eftersom att väderutsikterna inte var de allra bästa inför helgen och en del hade andra saker för sig. Men vi som kom hade en fin helg. Ingen trängsel alla fick flyga som de ville, och Fredrik han var snäll och släpade med Hektorn så att han nog fick svetsa lite när han kom hem. Damerna som var med hade eget program så de inte hade långsamt.

 

Nya fina grillkåtan

 

 

Premiärdags för Daniel

 

 

 

 

 

Och sen hungriga igen

DSC 0711

Lunch för oss i Hanstholm

DSC 0708

 Frisk Nord-Väst vind.

DSC 0713

Redo för utkast på Pynten.

DSC 0709

Så här glad blir man när man slipper jobba.

 

Året för IGG Sverige kunde inte ha börjat bättre. Strålande solsken och svaga vindar bjöds det på för dem som tagit sig till Brännebrona flygplats för årets första träff. Trots att träffen officiellt startade först på lördagen var många IGG:are med familjer på plats redan på torsdagen. Det flögs friskt alla dagar.

P1100225

Termiken var stundtals stark och många förnöjda tillrop kunde höras från dem som flög. Ett lite jobbigt dis på den blå himlen var det enda som satte höjdbegränsningen.

Våra vänner fåglarna var också med och njöt av uppvindarna. Vi flög tillsammans med både Vråkar, Havsörnar och en Trana. Ofta kurvade modeller och fåglar i samma blåsa.

P1100226

Som vanligt när IGG träffas var de sociala aktiviteterna också av det bättre slaget med sedvanlig grillning kvällstid med en rejäl sittning på lördagskvällen.

IMG 0026 1024

IMG 0027 1024

Efter en sådan här helg fullmatad med perfekt termikflyg står man sig ett tag.

Ett stort tack till arrangörerna bröderna Sköld med flera i Brännebrona flygklubb som med sitt arbete lagt grunden för denna fina träff.

Svaret kommer i slutet.

Som alla vet så är mina flygplan lite lätt undermotoriserade.  Förra året tänkte jag rätta till situationen genom att montera en Leomotion 90 hkp motor i foxen.   Sagt och gjort.  Första flygningen så steg planet som förväntat. Andra fygningen lite sämre.  Tredje flygningen knappt alls.   Kollar motorn då jag ligger klart under max amp och kör bara 6 celler i stället för 14.  Motorn har en distinkt odör som alla känner igen som har lekt med elmotorer.   Brunnit!!   Mailar säljaren i Tyskland om vad som hänt.  Han bedyrar att det det är en bla bla Leomotion och den tål detta gott och väl.. Skickar motorn till Leomotion för reparation.   Får till svar "Hur har du fått tag i denna motor?????   Det är en prototyp som aldrig skulle ha lämnat oss!"  Diskussion med säljaren som påstår att jag ljuger osv osv osv.  Senare framkommer det att säljaren har en kompis som är bekant med Leomotions grundare.   Leo får all korespondance.   Till slut kommer vi överens om ett bra pris för ombyggnad av min motor.

 

 

Den har nu monterats i min 4 Fox.    Provkör motorn i hobbyrummet för att kolla rotationsriktning.  Går åt fel håll.  Programerar om mitt Jeti reglage.  Går åt rätt håll nu.  Tänker att här inne kan jag inte dra fullt.   Det regnar ute.  Själv klart så sätter jag då planet i dörr öppningen med motorn ute och resten inne så inte radion och annat blir blött.  Ger Järnet!   Tänker först att det blåser bra.  Sedan blir det Jä...igt dammigt.  Vänder mig om och då ser jag inte bortre väggen.   Går och öppnar garagedörren och dörren till garaget.   Drar fullt i ca 2 minuter.  Bara 102 Amp och 24 Volt med 3 bladig 14x10.   Hobby rummet har nog inte varit så rent sen vi flyttade in.    Så SNABB dammar man.. 

 

Klantigt men ganska roligt ändå.