Reportage

DSC 0711

Lunch för oss i Hanstholm

DSC 0708

 Frisk Nord-Väst vind.

DSC 0713

Redo för utkast på Pynten.

DSC 0709

Så här glad blir man när man slipper jobba.

 

Svaret kommer i slutet.

Som alla vet så är mina flygplan lite lätt undermotoriserade.  Förra året tänkte jag rätta till situationen genom att montera en Leomotion 90 hkp motor i foxen.   Sagt och gjort.  Första flygningen så steg planet som förväntat. Andra fygningen lite sämre.  Tredje flygningen knappt alls.   Kollar motorn då jag ligger klart under max amp och kör bara 6 celler i stället för 14.  Motorn har en distinkt odör som alla känner igen som har lekt med elmotorer.   Brunnit!!   Mailar säljaren i Tyskland om vad som hänt.  Han bedyrar att det det är en bla bla Leomotion och den tål detta gott och väl.. Skickar motorn till Leomotion för reparation.   Får till svar "Hur har du fått tag i denna motor?????   Det är en prototyp som aldrig skulle ha lämnat oss!"  Diskussion med säljaren som påstår att jag ljuger osv osv osv.  Senare framkommer det att säljaren har en kompis som är bekant med Leomotions grundare.   Leo får all korespondance.   Till slut kommer vi överens om ett bra pris för ombyggnad av min motor.

 

 

Den har nu monterats i min 4 Fox.    Provkör motorn i hobbyrummet för att kolla rotationsriktning.  Går åt fel håll.  Programerar om mitt Jeti reglage.  Går åt rätt håll nu.  Tänker att här inne kan jag inte dra fullt.   Det regnar ute.  Själv klart så sätter jag då planet i dörr öppningen med motorn ute och resten inne så inte radion och annat blir blött.  Ger Järnet!   Tänker först att det blåser bra.  Sedan blir det Jä...igt dammigt.  Vänder mig om och då ser jag inte bortre väggen.   Går och öppnar garagedörren och dörren till garaget.   Drar fullt i ca 2 minuter.  Bara 102 Amp och 24 Volt med 3 bladig 14x10.   Hobby rummet har nog inte varit så rent sen vi flyttade in.    Så SNABB dammar man.. 

 

Klantigt men ganska roligt ändå.

Starmoen 25-27 September 2015

Efter en våt 30-mila biltur upp genom Västerdalarna så kom vi fram till ett lika vått och igenmulet Starmoen på torsdag em/kväll. Vi var Jörgen D och Ove L.

Fredagen började på samma vis, samtidigt som det fylldes på med folk. Men plötsligt vid 11.30 så skingrades molnen och solen kom fram.

Flygplan kom fram och sattes ihop och efter lunch blev det flygning under bra förhållanden.

Fredrik S och Jörgen Ö kom också upp under fredagen.

Innan dagen var slut så hade det samlats ca. 15st som fick en fin eftermiddag. Dagen avslutades med gemensam god Tacobuffe.

Lördagmorgon, helblå himmel, lite vind, kalas. Efter en kort breefing kom flygningen igång med hjälp av Gunnars och Remis bogsermaskiner. Kom upp lite molntussar efter några timmar så att det blev lättare att se modellerna. Full aktivitet fram till ca 18.00.

Middagen var satt till 19.00, det blev en höjdare för oss som inte ätit valbiff (Vågeval) tidigare.

Den får vi tillskriva bla. Valanes H som stod i grillförkläde och fixade. Han hade dessutom helgens längst resa, 130 mil enkel resa, det kan man kalla intresse.

Söndag morgon, kallt, +7gr och mulet vid 8.00, på med mera kläder, som åkte av lika fort vid 11.00 då solen kom fram och värmde, ingen vind. Var perfekt flygväder några timmar innan molnen och vinden tilltog.

Efter en väldigt bra/trevlig helg blev det ihop plockning på em och ett stort tack till våra kamrater i väster.

En "gla og go gutt" vid namn Gunnar

 

Fredrik "mekar" med hjälp av Jörgen

 

Remis Swiss Trainer

 

Ragnar tar en "Power Nap"

Eftermiddagsfika i finvädret för Jörgen och Jörgen

Jörgen Ö med sin ASK 21

Utsökt lördagskväll middag

Vi som var där och gottade i oss

 

 

Tog just första bilden på min "ventus" när den är hoppsat som den skall vara den är 6m och uterummet är 7.5 så teoretiskt kan jag bygga större MEN jag måste kunna gå runt det ibland. DSC 0186a Räknar med att dett skall provflygas på Brännebrona till våren.  Det som återstår nu är pinnarna som hindrar att vingarna vrider sig,infällbart hjul,krok,limma huven på huvsargen samt sidoroderwire.  Alla roder ok och annat är ritat i cad och frästa i min lilla cnc.

Här kommer min erfarenhet av Ållebergsträffen 2015.

För min del mycket positiv, familjen var med och de var på sitt håll och vi åt tillsammans Lördagkväll på Gondolino-kan rekommenderas.

Jag fick utlopp för min saknad och Foxen var ofta i luften, det var dock värre med landningarna, tror jag landade överallt utanför banan, (skrämde min Norska bogserpilot ett par ggr, fast det var bara nära!) det var först på söndagen som det började stämma för mig.  Allt fungerade som det skulle för mig, både modell och JK-Ktw. 

 

Familjen var lugn och ungarna fick köra av sig ett tag på minicrossen, jag kommer nästa år också.

En mycket lycklig IGG-pilot

https://www.youtube.com/watch?v=J_g3BLJfx8s