Reportage

                                 Dala Järna 2016

 

Vi blev bara 7 piloter eftersom att väderutsikterna inte var de allra bästa inför helgen och en del hade andra saker för sig. Men vi som kom hade en fin helg. Ingen trängsel alla fick flyga som de ville, och Fredrik han var snäll och släpade med Hektorn så att han nog fick svetsa lite när han kom hem. Damerna som var med hade eget program så de inte hade långsamt.

 

Nya fina grillkåtan

 

 

Premiärdags för Daniel

 

 

 

 

 

Och sen hungriga igen

Året för IGG Sverige kunde inte ha börjat bättre. Strålande solsken och svaga vindar bjöds det på för dem som tagit sig till Brännebrona flygplats för årets första träff. Trots att träffen officiellt startade först på lördagen var många IGG:are med familjer på plats redan på torsdagen. Det flögs friskt alla dagar.

P1100225

Termiken var stundtals stark och många förnöjda tillrop kunde höras från dem som flög. Ett lite jobbigt dis på den blå himlen var det enda som satte höjdbegränsningen.

Våra vänner fåglarna var också med och njöt av uppvindarna. Vi flög tillsammans med både Vråkar, Havsörnar och en Trana. Ofta kurvade modeller och fåglar i samma blåsa.

P1100226

Som vanligt när IGG träffas var de sociala aktiviteterna också av det bättre slaget med sedvanlig grillning kvällstid med en rejäl sittning på lördagskvällen.

IMG 0026 1024

IMG 0027 1024

Efter en sådan här helg fullmatad med perfekt termikflyg står man sig ett tag.

Ett stort tack till arrangörerna bröderna Sköld med flera i Brännebrona flygklubb som med sitt arbete lagt grunden för denna fina träff.

Svaret kommer i slutet.

Som alla vet så är mina flygplan lite lätt undermotoriserade.  Förra året tänkte jag rätta till situationen genom att montera en Leomotion 90 hkp motor i foxen.   Sagt och gjort.  Första flygningen så steg planet som förväntat. Andra fygningen lite sämre.  Tredje flygningen knappt alls.   Kollar motorn då jag ligger klart under max amp och kör bara 6 celler i stället för 14.  Motorn har en distinkt odör som alla känner igen som har lekt med elmotorer.   Brunnit!!   Mailar säljaren i Tyskland om vad som hänt.  Han bedyrar att det det är en bla bla Leomotion och den tål detta gott och väl.. Skickar motorn till Leomotion för reparation.   Får till svar "Hur har du fått tag i denna motor?????   Det är en prototyp som aldrig skulle ha lämnat oss!"  Diskussion med säljaren som påstår att jag ljuger osv osv osv.  Senare framkommer det att säljaren har en kompis som är bekant med Leomotions grundare.   Leo får all korespondance.   Till slut kommer vi överens om ett bra pris för ombyggnad av min motor.

 

 

Den har nu monterats i min 4 Fox.    Provkör motorn i hobbyrummet för att kolla rotationsriktning.  Går åt fel håll.  Programerar om mitt Jeti reglage.  Går åt rätt håll nu.  Tänker att här inne kan jag inte dra fullt.   Det regnar ute.  Själv klart så sätter jag då planet i dörr öppningen med motorn ute och resten inne så inte radion och annat blir blött.  Ger Järnet!   Tänker först att det blåser bra.  Sedan blir det Jä...igt dammigt.  Vänder mig om och då ser jag inte bortre väggen.   Går och öppnar garagedörren och dörren till garaget.   Drar fullt i ca 2 minuter.  Bara 102 Amp och 24 Volt med 3 bladig 14x10.   Hobby rummet har nog inte varit så rent sen vi flyttade in.    Så SNABB dammar man.. 

 

Klantigt men ganska roligt ändå.

DSC 0711

Lunch för oss i Hanstholm

DSC 0708

 Frisk Nord-Väst vind.

DSC 0713

Redo för utkast på Pynten.

DSC 0709

Så här glad blir man när man slipper jobba.

 

Tog just första bilden på min "ventus" när den är hoppsat som den skall vara den är 6m och uterummet är 7.5 så teoretiskt kan jag bygga större MEN jag måste kunna gå runt det ibland. DSC 0186a Räknar med att dett skall provflygas på Brännebrona till våren.  Det som återstår nu är pinnarna som hindrar att vingarna vrider sig,infällbart hjul,krok,limma huven på huvsargen samt sidoroderwire.  Alla roder ok och annat är ritat i cad och frästa i min lilla cnc.