Reportage

 

Nu har jag haft fyra fina dagar på WaKu med sol och varmt

Har kunnat flyga alla dagar, nord- först sedan två dagar på väst- och idag torsdag på syd- med 5,5m/s enl rapporter.

Smilandet är högt på alla. Och många är det.

Igår kväll kom Brynjar och Anne efter en frusterande  dag på motorvägen med mycket kö och stillastående.

 

Jag bor på campingen i Wüstensachen, tips för den som vill campa, fin camping, 6km upp till toppen.

 

 

Så här ser tavlorna ut idag trots full flygning, mao många har bytt system.

 

 

 

 

 

En trevlig tur ner till Harrys har det ju också blivit.

 

 

 Sen vaaar det ju HAN norska” brottarn”…. han flyger...

 

 

och ljushåriga seconden i blått ser efter att allt går rätt till…

 

 

  

..men vad hjälper det… man behöver ju inte flyga precis där kompisarna är …även om man känner varann… vem som nu är ivägen för vem…i trängseln

Men reaktionen var obetalbar, ”brottarn” snurrade runt och tittade i luften och sa  ”va ble mitt fly av da”.

Livet är hårt,  men imorrn  tar vi nya tag, även om det hotas med åska…

Lördag, söndag lovas sol och fint.. vi hoppas..

 

 

Prowing International 2011, Flygplats Soest, Bad Sassendorf

 

Ove på tur…

När man är sugen på att ut och åka och flyga samtidigt, så måste man leta på nåt lämpligt.

Då passade det att ta en tur via Bad Sassendorf……mässa och flyguppvisning, med "grädden" av tyska piloter.

 

 

 Det fick bli färjan från Malmö till Travemünde.

 

  

Ett besök på ett par timmar i Staufenbiels nya affär/lager i Barsbüttel var ju ett måste.

   

Damerna som skötte incheckningen på Prowing.

Jag var där torsdag middag så man fick gå runt och kolla medan man fyllde upp montrarna.

Mässan var speciell, inga små leksaker som i exv, Dortmund var tillåtna.

Och alla tog ut sina modeller ur montrarna och flög dem.

 Friedhelm Graulichs fina amerikanska modeller byggda i trä, som han flyger fint, skalalikt.

52 kilo  Sabre, eget bygge, 9 år gammal, dubbla turbiner. Kanon bygge. Från Schweiz.

Många duktiga konstflygare var det.

Helmetall Beaver, hur många popnitar som helst, 80 kg. 5st tillverkade. Handknackad plåt runt exv. Kabin.

Se upp med ”gadden” på en så stor geting

 Provbänk med lastcell för dragmätning                       

 Kolm motorer 4-takt, bensin, ”vilken gång!”

 Marc Hauss från Frankrike, DG 1000-Paritech 8m

 

 

 Team Italia

 Arne och Maj-Lise kom ner på fredag em,  då fick vi ju lov att festa till lite.

 

 

Modellbau Eggers modeller, från Österrike. DG 1000 i helglas 6,6m, 20kg, KTW, flög kanon.

Fanns 3st L 39 Albatross, som körde en fin formations uppvisning

 

En del av P-platsen

Marcus Egger i montern

Lördag kväll blev det ju fart i festtältet med bra musik.

Stora glas tillsammans med Stefan Höllein och Peter Marquardt, Flugmodellbau Berlin.

Sitter nu nere vid Wasserkuppe och skriver söndag kväll… i övermorgon kommer Brynjar och Anne ner hit, kul… hoppas att vädret bättrar sig bara.

Fortsättning följer…

 

 

 

Vi var fyra IGG:are som drog till Skåne och Hammars Backar för hangflyg helgen som gick. Det har blivit lite av en sommartradition det här. Det är något visst med hangflyg mitt i sommaren. En klar njutning att kunna hangflyga i sommarkläder (även om det kanske inte riktigt var så varmt den här gången). När vi kom ner på torsdagen var det regn men det sprack snart upp och första kvällen blev kanon till sist med soligt väder och runt 10 m/s rakt på hanget.

 

alt

Så här nöjd ser man ut efter en sådan flygning.

 

alt

Fredrik satte på videokameran på sin Graupner LS-8, det blev några riktigt häftiga filmsekvenser.

 

Fredagen var det åter mulet men kanonförhållanden för övrigt med frisk vind runt 12-15 m/s rakt på hanget. Vi pressade våra maskiner till max och de fick verkligen bekänna färg. Det gick åt ett och annat roderhorn och servo-ok under dagen men annars klarade vi oss med hela maskiner.

 

alt

Lars Lo-100 med Ystad i bakgrunden.

alt

Fredriks Swift S-1 från Top Model med kamera på ryggen.

alt

Lars med sin Swift S-1 från Geitner efter en lyckad flygning.

alt

Håkan kastar ut sin Pilatus från Reimer.

 

På lördagen blev det en strålande sommardag med solsken och något svagare vindar runt 8-10 m/s. Från att ha varit ensamma på hanget fick vi nu sällskap av en mängd skärmflygare. Vi flyttade oss några hundra meter på hanget och det gick bra att samsas med skärmarna. En av oss fick agera "spotter" och varna när en skärm kom in i vår flygsektor.

alt

alt

alt

alt

Start med Lo-100 från Modell Studio skala 1:3. Fed och go, som man säger där nere i söder. Startvikt runt 10kg. Påminner den inte lite om Mumintrollet..?

alt

Ännu en start med Swift S-1 från Top Model. Vilken flygmaskin! Får jag bara behålla ett flygplan blir det den.

 

På söndagen blåste det lite svagare och från ost så vi förflyttade oss upp till hanget på Ravlunda. Vi var dock ganska mätta på flyg vid det här laget. Vi flög med mindre modeller fram till lunch och avslutade med ett besök på Autoseum i Simrishamn.

alt

alt

alt

 

Och så var helgen slut. Underbart är kort. Hej då hanget, vi ses snart igen.

Vi som flög var Anders J, Fredrik S, Lars L och Håkan H.

3st piloter och 1 co-pilot tog sig en tur till IGG:s träff i Jämi, utanför Jämijärvi, Finland 29-31/7-11

De som reste var Arne-Ove-Jörgen och Britt-Marie.

Resan gick via Kapellskär till Nådendal med Finnlines, som var bra mycket billigare än att åka via Stockholm.

8 timmar får man tillbringa på båten med fina skärgårdar.

När man har kommit på finsk mark så har man 200 km kvar att åka. Bra väg, om man håller sig till stora vägen.

GPS:en.

Sol och fint när vi kom fram på fredagskvällen vid 21 tiden, grabbarna flög.

Man hade bjudit in en tysk kille från Wiesbaden, Ralf Doll, som hjälpte till och även undervisade i konstflygning.

Restaurang, hotell, stugor och camping finns att bo i. Pool och även en skidtunnel om man inte vill flyga.

Vi hade ganska hård vind tvärs banan hela helgen, vinden kom över det ca 30m höga hanget som ligger vid banan, så det blev lite turbulent att landa. Det finns en bana till som ligger lägre, och 90 gr vriden mot den vi flög på.

Lördag kväll blev det grillning i stugbyn, man blir glad av mat och när man får "pysa".

Det smakar bra när man stått i solen en hel dag.

Vi var ett 20 tal piloter under helgen.

Söndagen bjöd på rejält lyft, så man fick lov att använda broms för att ta sig ner. Jörgen tog en fin film i HD kvalitet över

området. Följ länk: http://www.youtube.com/watch?v=ZvwhTND-SlM

Färjan hem på söndag gick 22.30 så att vi kunde nyttja hela dagen att flyga.

Vi fick norskt sällskap på färjan hem, de hade varit i Jyväskylä och tävlat.

 

Mera bilder kommer i galleriet.

 

 

 

 

 

 

alt

 

 

 

Det var redan bestämt i våras i att vi skulle dit eftersom det var på vägen söderut där vårt semestermål låg, Engelberg intill Luzern i Schweiz..

alt 

 

Åkte hemifrån på Fredag den 23/6 , över Öresundsbron och Rödby-Puttgarten, vi han köra till en camping strax söder om Hannover, Birken See som låg 5 minuter från Autobah. En lugn och fin camping med biergarten så klart. Lördag morgon frukost med tyska pålägg på smörgåsen är underbart, annat än svensk prickig korv. På väg mot campingen Mörfelden utanför Frankfurt a.m . med gamla minnen stannade vi i Kelsterbach.

alt

 

På Lördag kväll hade vi bestämt träff hemma hos Hannelore & Axel Pfannmüller i Rüsselsheim för att hämta en Pilot som vår IGG vän Tjålle hade beställt, Väl inpackad i cellofanfolie eller vad det nu heter i en kartong med en seglar mössa med svenska flaggan på.

 

Efter någon timma i soffan begav vi oss till en restaurang i Rüsselsheim för att bli bjudna på Schnitzelmiddag

och fantastiskt gott var det tillsammans med några Weissbier.

 

På Söndag morgon bar det av till Kettenbach/Aarberg. Det var en tillställning för segelbogsering i det vackra landskapet i Taunusbergen ovanför Frankfurt a.m. ca 45 min restid med Autobahn och lite landsväg.

alt

 

Träffen varade i en hel vecka från 27/6-3/7men vi kom på Söndag eftermiddag den 26/6. det var redan full aktivitet när vi kom dit. Blev väl omhändertagna och fick ställa upp vår husvagn i et skuggigt parti för varmt

var ca 35 grader med en stekande sol på eftermiddagen.

alt

 

Det första man gjorde hälsande på folk och välkomnades av ordförande i klubben som heter Berndt Strassburger som samtidigt är 2:a ordförande i IGG Deutschland.

alt

 

 

Sen tog jag fram 2 kalla öl ur kylskåpet. Efter en stund så hade vi ingen mer el i husvagnen, vad hade hänt ?

alt

 

Som tur var var det pensionerad elekriker där som flög och hämtade lite mätverktyg o dylikt och började felsöka med att felet var i kontakten till bilen där hade det blivit kortslutning. felet åtgärdades och vi hade el i vagnen igen, annars vet jag inte om vi hade kunnat stanna kvar.

alt

 

 

 

 

Sen var dert bara att börja ta ut modellen DUO Discus och montera allt som sen bars ner till depån.

alt

 

alt

 

Det var lika bra att gör Discusen flygfärdig för där väntade ett antal bogsermaskiner för att ta sina uppdrag.

alt

Första bogsermaskin var en Swiss trainer med logo från Jägermeister.

alt

 

Killen hade varit på semester i Österrike och där var Jägermeister på ett reklamuppdrag. Sagt och gjort fick alla tillstånd med färgkoder och dekaler från Jägersmeister men fin maskin var det i alla fall.

alt

 

1:a släpet gick som på räls efter Herr Jägermeister upp på ca 500 m koppalde jag, eftersom Duo´m n är sån termik maskin så var det bara att börja cirkla.

alt

 

alt

 

alt

 

Efter hand kom det fler o fler bogsermaskiner som Wilga, Wilga 2000,

Swiss Trainer 2 st, Super Decathlon, Piper Super Cub 4 m.

Totalt kom det nog 7-8 bogsermaskiner.

alt

 

alt

 

Många släp blev det och med mer tid i luften kunde jag utforska Duon´n egenskaper i aerobatic som roll, halvroll, dubbla looping, wingover,

Lowpass med rejäla farttöverskott. Kort sagt en riktigt rolig maskin

Med enorma resurser.

alt

 

Vi blev ca 45 piloter och det fanns bara en seglare under 4,5 m, en Pilatus B4.Annars bara riktigt fina storsegalare som ASK 21 (Airworld)

DG 1000 (Paritech)Swift Bruckman 5,80, FOX (Paritech)plus många fina sk Oldtimers plus många fler moderna seglare. En ASW 15 med klapptriebwerk.

alt

 

alt

alt

alt

alt

altalt

 

Onsdag morgon var det avresa mot Scweiz där vi kom fram på Onsdag eftermiddag.

alt

alt

 

 

 

På tillbakavägen stanna vi på campingen i Gersfelden med ännu en Schnitzelmiddag på ”Gasthof zur schönen aussicht” .

alt

Wasserkuppe fyller ju 100 år i år och det kommer att vara ”etwas los”

Som tysken säger. Sista helgen i Juli.

 

Nu är man tillbaka i dom vanliga gängorna och arbetar för fullt och allt är helt.

 

Nästa resa blir till Sunne träffen och sen bär det av till sommarträffen

Hos Krogaspe mfk i Tyskland samma som förra året.

 

Hälsningar

Jörgen H.