Reportage
Starmoen 2011
- Uppgifter
IGG Norges höstträff på Starmoen, och 10 års jubileum.
IGG Norge hade bjudit in till 10-års jubileum, och vi som tog en tur från Sverige till Starmoen var Fredrik S, Arne J, Gunnar J, Ulf A, Crister K, Jörgen D och Ove L. Vi hade lyckan att få en kanon fredag och lördag. Strålande sol och nästan ingen vind med bra termik. Ett 25-tal piloter var med under helgen. Söndagen blev tyvärr som metrologerna spått, regnig.
Fredag fm plockades grejorna fram i solen i väntan på att bogserarna skulle anlända.
Briefing klarades av snabbt
Depån fylldes på och flygningen kom igång.
3 som ”kosade” sig direkt..
Det fanns gott om bogserare.. flera än vad som ses här..
Det här ser ju tveksamt ut.. vilstolar??
Ibland måste det skruvas lite..
Lunch i solen är perfekt..
Det är sånt här vi gärna minns nu när höstmörkret kommer.
Lördagskvällen kom med gemensam trevlig middag…med Arnes dragspel och alla ”guldstruparna” i form…
och tacktal till Gunnar R som avgår efter 10-år som ledare för IGG –N.
Han lämnade över ”staffettpinnen” till Remi W som övertar ledarskapet.
Gunnar avtackades med en fin modell av sin första storseglare, som uppskattades..
IGG –S tackade Gunnar med tal och blomma.
Remi fick lite ”färdkost” i form av chocklad, som till och med heter Remi , och önskades lycka till av IGG-S.
Söndagen avlutades med att plocka ihop i duggregnet och lite trevlig samvaro innan hemresan startade på em.
Mera bilder kommer…
forts 2 Prowing
- Uppgifter
Fredag bjöd på en rejäl åskskur på fm-lunch tid.
Då var det bara att hålla sig inne, Brynjar och Anne kom ner till mig på campingen, på lite fika.
På sena em kom solen och man kunde flyga på nord, det drog rejält. Vi tog det lugnt och gick på restaurang efter en öl.
Lördagen blev solig, Pelznerhanget, men det kom kallluft trots solen, så det blev elseglare.
Men får ju flyga mycket i alla fall, och Brynjars nya Alpina gick väldigt fint.
Träffade Ralf som har Blue Airlines, kul att snacka lite.
Söndagen som skulle bli så varm blev lite över 20gr, Brynjar hann flyga en tur på fm sen kom regnet in över berget
Vi käkade och väntade men ingen bättring, så Brynjar och Anne drog upp emot Hanstholm.
Jag åkte en tur runt mot Himmeldunkberg, östhanget.
WaKu från P-platsen Schwedenwall, vid Himmeldunkberg. Namnet hänger kvar sedan Svenskarnas 30-åriga krig i Tyskland.
Finns flera platser i närheten som har anknytning till kriget.
När jag kom tillbaka till WaKu kom solen vid 15.30, vinden låg på syd, struten rakt ut.
Vi var bara tre –fyra stycken som flög i början på hela hanget, det gick kanon.
Det fyllde på med folk så det var fullt.
Fick fyra fina turer innan 18.30, då var jag nöjd och plockade ihop.
Var fullt med plan i luften i kvällssolen vid 19.00 när jag åkte.
Sitter och skriver och väntar på Brathwursten som grillar.
Imorgon plockar jag ihop och åker uppåt, får se om det det blir nåt trevligt besök om man har tur.
Annars hörs och ses vi på Starmoen. //Ove
Prowing 2011
- Uppgifter
Prowing International 2011, Flygplats Soest, Bad Sassendorf
Ove på tur…
När man är sugen på att ut och åka och flyga samtidigt, så måste man leta på nåt lämpligt.
Då passade det att ta en tur via Bad Sassendorf……mässa och flyguppvisning, med "grädden" av tyska piloter.
Det fick bli färjan från Malmö till Travemünde.
Ett besök på ett par timmar i Staufenbiels nya affär/lager i Barsbüttel var ju ett måste.
Damerna som skötte incheckningen på Prowing.
Jag var där torsdag middag så man fick gå runt och kolla medan man fyllde upp montrarna.
Mässan var speciell, inga små leksaker som i exv, Dortmund var tillåtna.
Och alla tog ut sina modeller ur montrarna och flög dem.
Friedhelm Graulichs fina amerikanska modeller byggda i trä, som han flyger fint, skalalikt.
52 kilo Sabre, eget bygge, 9 år gammal, dubbla turbiner. Kanon bygge. Från Schweiz.
Många duktiga konstflygare var det.
Helmetall Beaver, hur många popnitar som helst, 80 kg. 5st tillverkade. Handknackad plåt runt exv. Kabin.
Se upp med ”gadden” på en så stor geting
Provbänk med lastcell för dragmätning
Kolm motorer 4-takt, bensin, ”vilken gång!”
Marc Hauss från Frankrike, DG 1000-Paritech 8m
Team Italia
Arne och Maj-Lise kom ner på fredag em, då fick vi ju lov att festa till lite.
Modellbau Eggers modeller, från Österrike. DG 1000 i helglas 6,6m, 20kg, KTW, flög kanon.
Fanns 3st L 39 Albatross, som körde en fin formations uppvisning
En del av P-platsen
Marcus Egger i montern
Lördag kväll blev det ju fart i festtältet med bra musik.
Stora glas tillsammans med Stefan Höllein och Peter Marquardt, Flugmodellbau Berlin.
Sitter nu nere vid Wasserkuppe och skriver söndag kväll… i övermorgon kommer Brynjar och Anne ner hit, kul… hoppas att vädret bättrar sig bara.
Fortsättning följer…
forts Prowing
- Uppgifter
Nu har jag haft fyra fina dagar på WaKu med sol och varmt
Har kunnat flyga alla dagar, nord- först sedan två dagar på väst- och idag torsdag på syd- med 5,5m/s enl rapporter.
Smilandet är högt på alla. Och många är det.
Igår kväll kom Brynjar och Anne efter en frusterande dag på motorvägen med mycket kö och stillastående.
Jag bor på campingen i Wüstensachen, tips för den som vill campa, fin camping, 6km upp till toppen.
Så här ser tavlorna ut idag trots full flygning, mao många har bytt system.
En trevlig tur ner till Harrys har det ju också blivit.
Sen vaaar det ju HAN norska” brottarn”…. han flyger...
och ljushåriga seconden i blått ser efter att allt går rätt till…
..men vad hjälper det… man behöver ju inte flyga precis där kompisarna är …även om man känner varann… vem som nu är ivägen för vem…i trängseln
Men reaktionen var obetalbar, ”brottarn” snurrade runt och tittade i luften och sa ”va ble mitt fly av da”.
Livet är hårt, men imorrn tar vi nya tag, även om det hotas med åska…
Lördag, söndag lovas sol och fint.. vi hoppas..
IGG Finland 2011
- Uppgifter
3st piloter och 1 co-pilot tog sig en tur till IGG:s träff i Jämi, utanför Jämijärvi, Finland 29-31/7-11
De som reste var Arne-Ove-Jörgen och Britt-Marie.
Resan gick via Kapellskär till Nådendal med Finnlines, som var bra mycket billigare än att åka via Stockholm.
8 timmar får man tillbringa på båten med fina skärgårdar.
När man har kommit på finsk mark så har man 200 km kvar att åka. Bra väg, om man håller sig till stora vägen.
GPS:en.
Sol och fint när vi kom fram på fredagskvällen vid 21 tiden, grabbarna flög.
Man hade bjudit in en tysk kille från Wiesbaden, Ralf Doll, som hjälpte till och även undervisade i konstflygning.
Restaurang, hotell, stugor och camping finns att bo i. Pool och även en skidtunnel om man inte vill flyga.
Vi hade ganska hård vind tvärs banan hela helgen, vinden kom över det ca 30m höga hanget som ligger vid banan, så det blev lite turbulent att landa. Det finns en bana till som ligger lägre, och 90 gr vriden mot den vi flög på.
Lördag kväll blev det grillning i stugbyn, man blir glad av mat och när man får "pysa".
Det smakar bra när man stått i solen en hel dag.
Vi var ett 20 tal piloter under helgen.
Söndagen bjöd på rejält lyft, så man fick lov att använda broms för att ta sig ner. Jörgen tog en fin film i HD kvalitet över
området. Följ länk: http://www.youtube.com/watch?v=ZvwhTND-SlM
Färjan hem på söndag gick 22.30 så att vi kunde nyttja hela dagen att flyga.
Vi fick norskt sällskap på färjan hem, de hade varit i Jyväskylä och tävlat.
Mera bilder kommer i galleriet.
Sida 9 av 11