Använda klaffar

More
3 years 8 months ago #310 by DanielW
Använda klaffar was created by DanielW
Hej
Hur använder ni klaffarna?
Vinkel under start?
Vinkel under landning?
Vinkel under flygning för ökad lyftkraft?
Viker ni de uppåt någon gång?

Daniel

Please Logga in to join the conversation.

More
3 years 8 months ago - 3 years 8 months ago #312 by PerT
Replied by PerT on topic Använda klaffar
Hej Daniel,

De fasta klafflägen jag brukar använda mig av är:

1. Cruise - neutral vingprofil
2. Thermal - camber (långsammare och med mer lyftkraft)
3. Speed - reflex (snabbare men med mindre lyftkraft)
4. Launch - ungefär halv landningsklaff
5. Land - landningsklaff

Dessutom brukar jag koppla funktionen camber till en slider som ger mig möjlighet att vid (upplevt :blink: ) behov steglöst ställa om klaffarna.

Exakt hur mycket som passar en viss seglare beror nog på profilen. Många tillverkare ger rekommendationer som man brukar kunna ha som utgångspunkt.

Läget kallat Launch använder jag ibland vid start om jag vet med mig att min seglare har en tendens att flyga ikapp bogseraren.

Jag bifogar mina inställningar för min ASH31 om du vill se hur jag ställt in lägena för denna.

Förklaring:
De två första kolumnerna är roderutslag kopplat till spakarna, där upp/ner är hur mycket bakkanten rör sig relativt neutral. Inte att förväxlas med maxutslag för roderytorna. Mätpunkten brukar normalt vara närmast vingroten eftersom rodret där ofta är bredast, dvs lättast att mäta noga.

De fyra nästa kolumnerna är offset relativt neutral för flygfaserna Thermal, Speed, Launch & Land. Camber är offset relativt neutral kopplat till den slider jag använder för att steglöst kunna ställa klaffarna.

För flygfasen Land betyder 15+10 i det här fallet att klaffarna går ner 15 mm och att de smyger ner ytterligare 10 mm i samband med att dykbromsarna fälls ut. Denna mixning är en rekommendation från Paritech och något jag ser fram emot att testa.

Säg till om något verkar oklart eller om du vill att jag mailar Excel-filen jag använder som template för radio-inställningar.

Mvh, Per
Attachments:
Last edit: 3 years 8 months ago by PerT. Reason: Förtydligande

More
3 years 8 months ago #313 by ThomasW
Replied by ThomasW on topic Använda klaffar
Hej Per!
Tror att du kanske ska förklara dina siffror lite utförligare. Jag har i alla fall en aning hur du gjort, men jag får fundera en hel del innan jag (kanske) får ihop förklaringen till dina inställningar. T.ex. är "up" & "down" maxutslag eller nåt annat? Är siffrorna procent, grader eller nån siffra i din radio? Kan tänka mig att språken, begreppen och terminologin är olika i olika sändare också. :P
Bara en tanke. ;)
/Thomas

More
3 years 7 months ago #314 by DanielW
Replied by DanielW on topic Använda klaffar
Jag tror jag får ihop hur du gjort förutsatt att du har 2x2 klaffar där 2 av dom heter camber flap och 2 av dom heter brake flap. Vid speed viker du de uppåt och i övriga fall nedåt.

Sen tycker jag det är konstigt att man kopplar klaffen till bromsen. Flyger man sakta vill man väl ha lyftkraft och då borde klaffen redan vara nere. Men i praktiken bromsar det väl mer med mer nedfälld klaff.
Tackar!

More
3 years 7 months ago - 3 years 7 months ago #315 by PerT
Replied by PerT on topic Använda klaffar
Du har förstått rätt!

Kombinerade klaffar och broms har jag faktisk kört på min Thermik XXXL, men det är första gången på en skalaseglare. Återstår att se om jag gillar hur det beter sig.

/Per
Last edit: 3 years 7 months ago by PerT.

More
3 years 7 months ago #316 by ThomasW
Replied by ThomasW on topic Använda klaffar
Jag har också klaff och broms på samma spak (gasspaken). Första halvan av spakrörelsen kommer bara klaffen ut till fullt utslag, sedan kommer bromsen ut på resterande rörelse. D.v.s. klaffen är alltid ute på max när bromsarna är ute. Detta fungerar i alla fall bra för mig på min MPX Condor. Om det fungerar bra på andra kärror låter jag vara osagt.
/Thomas

Time to create page: 1.156 seconds