Säkerhet

More
2 years 9 months ago #385 by DanielW
Säkerhet was created by DanielW
Tjena allihopa!
Läste protokollet och såg att det var diskussion om säkerhet vilket jag tycker är jätte bra! K8:an gjorde ju en rätt så raffinerande smäll i Dala Järna när vingen vek sig i luften.
En tanke som har slagit mig efter det är hur gammal elektroniken är som sitter i planen.
Jag flyger alltid med powerbox och dubbla mottagare och dubbla ackar, men när ska man anse att tekniska livslängden är slut på elektroniken?
Är det ok att flyga med servon som är 10 eller 15 år gamla?

Börjar man räkna åren så har grejerna varit med ett tag, bara en fundering!
Vi syns i sommar!
Hälsningar Daniel

Please Logga in to join the conversation.

More
2 years 9 months ago #386 by Sverker
Replied by Sverker on topic Säkerhet
Håller 100% med att säkerhet är viktig. Det är långt ifrån bara ELen som man bör tänka på.

Min personliga reflektion om träkärror och som vi behandlar dom. Inget ont med en träkärra om man använder den med dess begränsningar. De är riktigt fina och vackra att se på. Vid bogsering ser jag många som drar lite väl hårt med tanke på hållfasthet i vingar osv. En träkärra tål helt enkelt att flyga som vi gör med GFK/CFK maskiner. Flyger man bara Mycket lugnt och sävligt går det utmärkt men många gånger ser vi en dykning eller en upptagning vid urkoppling som inte är så frisk. Första gången går det bra men tillslut så har vingarna fått nog och då brukar de klappa händer. Det finns en film på YouTube som visar en KAx som flyger lite häftigt. Första flygningen gick bra men andra så applåderade KAx an. Så vi har mer än elektronik att tänka på!

Please Logga in to join the conversation.

Time to create page: 0.231 seconds