Limma glasfiber?

More
2 years 7 months ago #389 by DanielW
Limma glasfiber? was created by DanielW
Tjenare
När man kollar i glasfiberflygplan så är alla spant väldigt fint limmade från fabrik. Vad använder de för lim och hur får dom till det?

Vart köper ni lim och kolfiber?
Hittills har jag använt biltema kolfiber och epoxi som förstärkning, finns andra alternativ?

Hälsningar Daniel

Please Logga in to join the conversation.

More
2 years 7 months ago #390 by KennethE
Replied by KennethE on topic Limma glasfiber?
Hänger väl lite på vart och vad du skall limma!?

På plana ytor, kolfiber med epoxi.
Spant på plan yta, epoxi med microballonger.
Sammanfoga vinghalvor(över- mot underdel), epoxi med microballonger eller flock av glasfiber som ett par exempel.

Ken

More
2 years 7 months ago #391 by DanielW
Replied by DanielW on topic Limma glasfiber?
Mest spant mot plana ytor. Jag tycker inte att jag får till det med microballonger. Tänkte om det fanns något "lim" med rätt substans från början?

Det som tex CARF använder ser inte ut som epoxi med microballonger.

More
2 years 7 months ago #393 by JonasB
Replied by JonasB on topic Limma glasfiber?
Det bästa och enklaste som finns är att använda sig av Loctite Hysol 9462. Googla på det. Det är ett två komponents epoxy i tub som laddas i en pistol med mixerrör på, det blir lite som att spritsa ut limmet och mycket lätt att komma åt på lite svårare ställen. Lite dyrt kanske men mycket svårt att klara sig utan när man väl har börjat använda det. Det finns i en mängd olika sorter och härdningstider.
Det som CARF använder är lamineringsepoxy med microballonger som det spritsar ut.

More
2 years 7 months ago #395 by DanielW
Replied by DanielW on topic Limma glasfiber?
Jag har sett det där och det ser verkligen smidigt ut!
Lite mycket som blir "svinn" pga att det blir kvar i pipen men det verkar bra! Tackar.

Time to create page: 0.167 seconds