Det var redan bestämt i våras i att vi skulle dit eftersom det var på vägen söderut där vårt semestermål låg, Engelberg intill Luzern i Schweiz..
Åkte hemifrån på Fredag den 23/6 , över Öresundsbron och Rödby-Puttgarten, vi han köra till en camping strax söder om Hannover, Birken See som låg 5 minuter från Autobah. En lugn och fin camping med biergarten så klart. Lördag morgon frukost med tyska pålägg på smörgåsen är underbart, annat än svensk prickig korv. På väg mot campingen Mörfelden utanför Frankfurt a.m . med gamla minnen stannade vi i Kelsterbach.
På Lördag kväll hade vi bestämt träff hemma hos Hannelore & Axel Pfannmüller i Rüsselsheim för att hämta en Pilot som vår IGG vän Tjålle hade beställt, Väl inpackad i cellofanfolie eller vad det nu heter i en kartong med en seglar mössa med svenska flaggan på.
Efter någon timma i soffan begav vi oss till en restaurang i Rüsselsheim för att bli bjudna på Schnitzelmiddag
och fantastiskt gott var det tillsammans med några Weissbier.
På Söndag morgon bar det av till Kettenbach/Aarberg. Det var en tillställning för segelbogsering i det vackra landskapet i Taunusbergen ovanför Frankfurt a.m. ca 45 min restid med Autobahn och lite landsväg.
Träffen varade i en hel vecka från 27/6-3/7men vi kom på Söndag eftermiddag den 26/6. det var redan full aktivitet när vi kom dit. Blev väl omhändertagna och fick ställa upp vår husvagn i et skuggigt parti för varmt
var ca 35 grader med en stekande sol på eftermiddagen.
Det första man gjorde hälsande på folk och välkomnades av ordförande i klubben som heter Berndt Strassburger som samtidigt är 2:a ordförande i IGG Deutschland.
Sen tog jag fram 2 kalla öl ur kylskåpet. Efter en stund så hade vi ingen mer el i husvagnen, vad hade hänt ?
Som tur var var det pensionerad elekriker där som flög och hämtade lite mätverktyg o dylikt och började felsöka med att felet var i kontakten till bilen där hade det blivit kortslutning. felet åtgärdades och vi hade el i vagnen igen, annars vet jag inte om vi hade kunnat stanna kvar.
Sen var dert bara att börja ta ut modellen DUO Discus och montera allt som sen bars ner till depån.
Det var lika bra att gör Discusen flygfärdig för där väntade ett antal bogsermaskiner för att ta sina uppdrag.
Första bogsermaskin var en Swiss trainer med logo från Jägermeister.
Killen hade varit på semester i Österrike och där var Jägermeister på ett reklamuppdrag. Sagt och gjort fick alla tillstånd med färgkoder och dekaler från Jägersmeister men fin maskin var det i alla fall.
1:a släpet gick som på räls efter Herr Jägermeister upp på ca 500 m koppalde jag, eftersom Duo´m n är sån termik maskin så var det bara att börja cirkla.
Efter hand kom det fler o fler bogsermaskiner som Wilga, Wilga 2000,
Swiss Trainer 2 st, Super Decathlon, Piper Super Cub 4 m.
Totalt kom det nog 7-8 bogsermaskiner.
Många släp blev det och med mer tid i luften kunde jag utforska Duon´n egenskaper i aerobatic som roll, halvroll, dubbla looping, wingover,
Lowpass med rejäla farttöverskott. Kort sagt en riktigt rolig maskin
Med enorma resurser.
Vi blev ca 45 piloter och det fanns bara en seglare under 4,5 m, en Pilatus B4.Annars bara riktigt fina storsegalare som ASK 21 (Airworld)
DG 1000 (Paritech)Swift Bruckman 5,80, FOX (Paritech)plus många fina sk Oldtimers plus många fler moderna seglare. En ASW 15 med klapptriebwerk.
Onsdag morgon var det avresa mot Scweiz där vi kom fram på Onsdag eftermiddag.
På tillbakavägen stanna vi på campingen i Gersfelden med ännu en Schnitzelmiddag på ”Gasthof zur schönen aussicht” .
Wasserkuppe fyller ju 100 år i år och det kommer att vara ”etwas los”
Som tysken säger. Sista helgen i Juli.
Nu är man tillbaka i dom vanliga gängorna och arbetar för fullt och allt är helt.
Nästa resa blir till Sunne träffen och sen bär det av till sommarträffen
Hos Krogaspe mfk i Tyskland samma som förra året.
Hälsningar
Jörgen H.