Äntligen så har IGG träffen åter kommit till Brännebrona FK.

 

Under veckoslutet av vecka 38 det vill säga mellan den 23 - 25 september höll IGG Sverige årets sista storsegel träff

på Brännebrona flygfält.

De flesta dyker upp, som vanligt under fredagen och installerar sig runt klubbstugan.Fredrik och Daniel kommer med

träffens enda bogser modell, IGG:s trotjänare HEKTOR. Denna dag var inte HEKTOR riktigt frisk i tändsystemet men

efter lite pill å smek puttrade även han igång (vilken modell skulle inte göra det… ). Smile

 Bild 1

Arne dyker upp lite senare på lördagen med sin ASK 21, som också är en redigt stor kärra.

Vinden låg relativt rätt i banan under helgen med lagom vindstyrka, soligt och utan regn.

Ett tiotal piloter kunde med goda förhållanden under helgen flyga lagom intensivt, runt 60 starter på lördagen.

Veckan som föregick meetinget var en blöt tillställning. Det regnade nästan varje dag men på helgen skulle det klarna upp.

Detta innebar att underlaget på banan blev mycket blöt.

Trots detta så kunde träffen inte bli bättre denna höst för IGG:s segelavslutning av årets fina segelsäsong.

Bild 2

En långväga besökare kom ifrån Malmö, nämligen Kenneth Eriksson med sin Paritech FOX i skala 1:2, som nog

var träffens största modell.

FOX:en hade en egen ”backpack” i form av en elmotor. Under förmiddagen prövade han att starta modellen men

gräset på fältet var lite för mjukt och blött,

modellen orkade inte få upp tillräckligt med fart för att orka lyfta. Det fungerade dock bättre med att bli bogserad.

Bild 3

Benny Kjellgren kom med sin granna DUO DISCUS. Benny fick ett par fina starter med god termik.

Problemet kom när modellen landade och då främst i slutet av landningen.

Ett dåligt hjul innebar att däcket ville ständigt kränga av fälgen, något som Benny skulle rätta till nästa gång.

Efter lite hjulrep efter varje flygning så flög modellen åter.

Bild 4

Sverker Norrman hade med sig ett par segelmodeller med elmotor som starthjälp. En framdrivnings metod som är

väl så bra som något annat.

Dagens el utrustning är lätt i vikt, starkt och effektivt utan bekostnad av modellens flygegenskaper.

Norman var tvungen att använda en startvagn till en av seglarna.

Propellern ville så gärna ta tag i marken under starten. Intressant lösning det där men det funkade alldeles utmärkt.

Bild 5

Arne flyg sin ASK 21 och det var ett tag sedan jag såg hans modell flyga men termiken stod Arne bi för modellen

gled lugnt och fint blandmolnen.

Han filmade under en av resorna så den filmen kommer förmodligen ut på You Tube.

Natten mellan lördag och söndag flög man med belysning på ett par modeller, eldrivna naturligtvis.

Kenneth hade sin trikopter med lysdioder vilket lyste visst upp riktigt bra. 

En spektakulär upplevelse enlig min broder Gunnar, det var ju nattasvart ute.

Bild 6

Helt oplanerat och mitt under träffen kom en Tiger Moth från Hovby flygplats och hälsade på. Trots den blöta banan

kunde kärran både landa och starta.

Besöket var naturligtvis både spännande och intressant för många av modellflygarna. Å vem blir inte glad åt en

oldtimer som en Tiger Moth!?

Bild 7

Var är modellen…..!? Surprised

Efter en landning (2 år sedan) i trädtoppshöjd av undertecknad har bröderna Sköld inte haft sin Bellanca Decathelon att bogsera med.

Landningen var och är inte att rekommendera för någon för nedtagningen kostade oss nämligen 1600:- för lån av lift

och runt 8000:- för en ny modell av samma slag. Turligt nog höll övriga delar.

Den nya modellen är på gång och planen är att senast nästa meeting på Brännebrona skall den flyga.

Har vi tur kan vi även få se ytterligare en bogsermodell i luften under nästa år och det är Gunnars Bellanca Citabria.

I stort sett är det montering av radio mm som återstår. Håll tummarna gott folk så kanske den kommer ut också.


Väl mött på Brännebrona och HAPPY FLYING 2012….!

Lennart sköld

Brännebrona FlygKlubb