Jag, min bror Thomas och Krister B var nere i alperna nu i sommar. Först åkte vi till Fiss i Österrike för att titta på meetinget "Flying Circus". Tyvärr var vädret inte med oss. Dagarna innan så hade det kommit snö och när vi var där så låg bergstoppen där flygningen brukar ske inne i ett moln.

Själva meetinget hölls därför på ett hang nere i byn i år. Lite flygning fick vi se, och flyga en del själva fick vi också göra, även om det även på den här nivån kom regnskurar och dimmoln.

Johan Sjöborg med familj kom från Italien och mötte upp i Fiss på vägen hem till Sverige. Vi bodde på ett jättetrevligt hotell och mat, dryck och sällskap var det inget fel på så vi hade roligt även om flygningen var sådär.

Efter några dagar i Fiss så åkte jag, Thomas och Krister vidare till Schweiz. Vi hade sett en plats som heter Palfries på Youtube (sök på det - spektakulär flygning) och var sugna på att kolla in det hanget. Där inkvarterade vi oss på "Berghaus Palfries", som var som ett vandrarhem med restaurang, några hundra meter från hanget.

Den spektakulära toppen var inte lätt att nå då vägen dit var lervälling. Dock fick vi chansen att flyga på ett hang närmare vårt Berghaus.

Vi hade stämt träff med några tyskar, österrikare och schweizare som Krister känner sedan tidigare resor på hangflygmeckat Gebidempass i Schweiz. Gebidempass ligger ovanför byn Visperterminen i landskapet Wallis. Det är en fantastisk plats för modellflyg. Det enda lilla negativa är att man måste promenera några hundra höjdmeter för att komma fram till hanget.

Men den som tar sig upp får lön för mödan! Vi bodde på samma hotell som vi bott tidigare år, "Hotell Rothorn". Det är ett trevligt och prisvärt hotell med fina rum och god mat. Ägarna är dessutom mycket tillmötesgående, b la låter de oss utnyttja en del av källaren (en pub) som hobbyrum!

Krister "in action".

Vi som flög med våra fina "cykelpumpar" :-)

Vi stannade en vecka i Visperterminen så det blev mycket flygning. En av dagarna vek vi dock för ett besök till Zarmatt för att beskåda Matterhorn. En riktig turistfälla men faktiskt väl värt ett besök om man ändå är i närheten. Tåget upp till Gornergrat och utsiktsplatsen var verkligen häftigt.

Här är en film från flygningen på Gebidempass också.

Som man ser på filmen så startade vi för det mesta med motorpådrag (vilket väl iofs var onödigt) men känns säkrare. Under en typisk 30min flyging utnyttjade jag motorn 10-20 sekunder i starten. Termik fanns det gott om! Motorns främsta uppgift är som "livlina". Har man den så vågar man sig längre ut och leta termik och då behöver man heller inte utnyttja motorn.

Detta var min andra alpresa och jag kan lova att det var inte den sista.

Anders