Storebror tar över …….
Den årliga höstträffen som genomförs på Brännebrona Flygplats skulle gått av stapeln helgen 18–19 september men flyttades till sista helgen i augusti. Detta p g a att IGG Norge har en jubileumsträff 18–19 september där huvuddelen av IGG Sverige vill deltaga vid.
De flesta kom på fredagen till klubben och campade igång träffen så att säga. Vädret var inte det bästa på lördagen, mulet och tidvis regn. Nu testade några hur högt moln taket låg men de flesta försvann tidvis i dimmolnen redan på 250m.
Då fanns det tid för sedvanlig samvaro med diskussion om teknik och tidigare träffar för att inte tala om alla upplevelser de efor på alla de hang som besöktes. Gubbarna delade glatt med sig av detta till oss som inte har kanske haft möjligheten att åka dit, om man nu bortser ifrån Ålleberg förstås. Tänk om man kunde komma dit, till alperna, Italien eller Tysklands berg och dalar ” Wassercuppe” t ex. Nåväl, nu är vi i Brännebrona med lördagens begivenheter.
Kvällens sittning med sedvanlig grill genomfördes som vanligt. Trotts pandemin gick det att genomföra det hela inomhus (vi var tvungna att vara inne för ute regna det). Som traditionen bjuder så tog, IGG:s kock, Per Takman tag i tillredningen av dennes grupps kulinariska beredning, dvs han lagade mat på både spis och grill med lite tjoppade (hackade) grönsaker som tilltugg.
Söndagen inleddes med bra mycket bättre väder. Strax före tio gick första lyftet upp. Under dagen kom också värmen med tilltagande termik.
Ingen stress här inte
Då det var ca 8 piloter som flög samtidigt så var det inte heller någon trängsel eller stress för att få plats bakom Hektor. Några tillbud kunde inte jag uppleva vi hade den dagen utan verksamheten flöt på. Fast Hektor fick senare träda åt sidan p g a ett befarat motor haver vilket senare visa sig stämma. Ett kullager som gav upp var orsaken av ett så kallat ”motorskrammel”.
Gunnars kontroll av ”storebror”
Då fick ”storebror Bidule träda fram i stället för lillebror Bidule”. Gunnar hade tänkt att endast prova bara en gång för sitt första drag med ”storebror” men det blev fler. Både jag och Gunnar blev väl inte förvånade av resultatet för han har flugit maskinen i tomme tidigare så att säga. Den flyger som lillebror trots sin storlek med i både motor och modell. Att då få samma känsla med en kärra bakom d v s jämn flykt, motor orkar samt en fin roderharmoni i även låga farter. Stiget var fint för de var snabbt uppe till runt 400m på kort tid.
Det blev den dagen 48 starter, 35 med Hector och 13 med ”storebror”.
I det hela så blev det väl en förmodad god dag trots helgens väderprognoser.
Nu ser vi fram till nästa år begivenheter och jag hoppas att vi kommande år skall kunna ses på fältet redan i Maj. Lev väl till dess.
Fly safe….
Lennart Sköld