IGG uppstartsmeeting 2017 på Brännebrona flygplats

Så var det dags med 2017 års IGG träffar och uppstarten genomförs på Brännebrona Flygklubbs flygfält.

Vi hade denna träff för ett år sedan då vädret var helt otroligt. Meningen var då som nu att helgen var graverad för detta meeting men alla kom redan under onsdagen för att meterlogerna spådde sommarväder. Alla var lyriska då så några hade förhoppning på en repris detta år.

DSC 2200

Camp läger vid klubben

 

I år var den förutsättningen inte riktigt lika god men hyfsad ändå. Deltagarna började droppa in på torsdag eftermiddag och kväll. Redan på fredagen började det bogseras några enstaka modeller. Termiken infanns väl inte till fullo på fredagen men bra luft trots allt och vinden i banan vilket gynnar bogseringen och landning. Det var NO vind med en hastighet på ca runt 6 m/s.

Redan denna dag infann sig den goda flygandan och gemenskapen som man hittar i IGG Sverige.

lördagen var det bättre förutsättningar för lite termik men risk för nederbörd fanns. Regnskurar kom under senare delen av dagen. Lördagens vind var en repris på fredagens, friskade på något i samband med fronten som sköt över fältet.

 

DSC 2203

 

Det är lämpligt att etablera nya modeller på vårt fält. Det är långt, brett och fritt från mekaniska hinder som kan äventyra en jungfrufärd. Jan Stern prövade sin nya K8A genom att låta Gunnar Sköld trimma modellen efter en oproblematisk start. Denna modell är helt okritisk i sin flykt men lite annorlunda att flyga jämfört med en plast kärra, som Jan är van vid. Nu fick Jan spaka sin kärra under lördagen från bogser start till landning och han var rätt nöjd med sin modell ändå.

När man segelflög mellan de små skurarna återfanns termiken rätt högt upp under förvånansvärt högt placerade moln. Jag tror att man nådde ca 700m med Hektor, som förresten var slitvargen under detta meeting. Daniel spakade Hektor och Fredrik skötte sin Swift vid detta tillfälle.

 

DSC 2237

 

Vår Belanca fick stå i startgroparna som bogser reserv denna gång.

Samkväm under lördagskvällen, som traditionen bjuder, genomfördes med grillning på en helt ny gasolgrill och med spis i klubbstugan. Som en före detta förplägnads instruktör i försvarsmakten och förplägnads Chef imponerade Per Takman på mig med sina kokkunskaper med bl a ett riktigt imponerande förarbete på skärbrädan.  Med sedvanlig samvaro och gemenskap fram till småtimmarna diskuterades det om modellflyg och livet i allmänhet.

Söndagen bjöd på ett fint väder på FM men började övergå till ett mer ihållande regn under EM.

Trotts detta lyckades man boga ett antal resor där termiken återfanns lite högre upp än i fjol. Per Takman och Anders Johansson var väl de som lyckade hitta rätt bra termik där Benny Kjellgren hitta sina ”blåsor” under lördagen. Fredrik gjorde ett antal resor med sin Fox och visade att man inte behöver flyga helt rakt ner för att landa utan genom en planerad flygning med ett antal loopingar, roller och andra konster kan man visa på vad denna pilot och maskin kan klara av. Undrar när han ska köra lite 3D med Swift:en? Å så måste han smörja sina gångjärn på sin maskin för det visslar något oerhört från dem :-).

Reklamsläp

Vid vårt IGG ting i Hallsberg, i fjol, kom frågan upp om reklam släp till IGG Sverige. Jag och Gunnar tog på oss att börja testa då vi hade erfarenhet av tidigare reklamsläp för modeller. Resultatet visades upp för de som var närvarande under söndagen.

Jag hade flugit släpet med Belancan så släpet fungerar bra efter den maskinen men hur skulle det gå efter Hector? Orkar Belancan, jag körde mest på halv gas, så borde det funka bakom Hector.

Fredrik och Daniel provade med Hector och det funkade alldeles utmärkt. Det finns en film på Facebook som Fredrik tog där ni kan kolla in släpet.

Min tanke bakom släpet ska vara enkelhet. Vi använder samma lina som vi bogserar med, släpet ska vara enkelt att reparera och komplettera utan ett antal maskiner mer än en symaskin och duken i fråga. För att inte rigga upp en uppfångnings anordning startar man släpet i samband med markstarten, m a o ”rycker” man upp släpet.

Texten på släpet är ” IGG SVERIGE”. Släpet kan också placeras mellan stolpar som en reklamduk då omständigheterna för luftburen display inte går.

God säkerhet

Ett attribut, förutom den fina gemenskapen i IGG eller kanske ett resultat av den, då man har en hög riskmedvetenhet i samband med vår verksamhet. Vi hjälper varandra, vi stöttar varandra med att upptäcka bristerna innan de orsakar skador. Vi har blivit mer självkritiska och upptäcker själva brister så de kan åtgärdas innan skador uppstår. Detta är riktigt bra för det gäller att förebygga i stället för att återbygga (omhänderta) skador. Vi skapar en säkrar tillvaro på fältet och man har lika kul.

Vilket detta meeting visade då vi inte hade några tillbud.

DSC 2211

Flygsäkerhets koordinator i GUL väst

Tillbud kommer att ske, det är oundvikligt, men man kan eliminera många om man är medveten om att de kan ske och inte ta onödiga risker. Vi har kul ändå, tycker jag.

Tack alla för ett mycket trevligt meeting och välkomna åter i juli.

 

 

Fly safe…..

Lennart Sköld